نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تزریق سلول های بنیادی به جنین

به تازگی محققان در یکی از پژوهش های بالینی خود سلول های بنیادی جنینی را به جنین هایی که هنوز در داخل شکم مادرانشان بودند تزریق کردند. دانشمندان امیدوارند که این روش خاص می تواند به نوزادان مبتلا به بیماری هایی از قبیل شکنندگی استخوان کمک کند. استفاده از سلول های بنیادی در درمان بسیاری از بیماری ها مفید است ولی این سلول ها تنها برای شرایط پس از تولد به کار گرفته شده اند و پیش از این هیچ یک از دانشمندان نسبت به بررسی استفاده از این سلول ها بر روی جنین اقدام نکرده بودند.

این روش با همکاری پزشکان دو مرکز بزرگ پزشکی یعنی موسسه کارولینسکا واقع در سوئد و بیمارستان گریت اروموند استریت (Great Ormond Street) در کشور انگلستان انجام شده است. در این روش دانشمندان از سلول های بنیادی جنین های سقط شده برای درمان جنین های زنده که هنوز در رحم مادران قرار دارند، استفاده کرده اند.

دانشمندان امیدوارند که سلول های اهدا شده بتواند در بدن جنین های متولد نشده ریشه بدواند و جایگزین دی ان ای های دارای اختلال موجود در استخوان های آنها شود. پزشکان معتقدند که انجام این روش می تواند در درمان جنین های مبتلا به بیماری استخوان شکننده و یا استخوان سازی ناقص (Osteogenesis imperfecta) موثر باشد.

محققان برای انجام این تحقیق سلول های بنیادی یاد شده را به یک جنین 20 تا 34 هفته ای تزریق کردند. سپس میزان سختی استخوان های او را با جنین هایی که تحت این درمان قرار نگرفته بودند مقایسه کردند که نتایج اولیه این آزمایش نشان از موفقیت این پروژه داشت. البته برای به دست آوردن نتایج قطعی نیاز به آزمایش های بیشتر خواهد بود و با آزمون هایی در این سطح نمی توان سطح این عملیات را برای اجرای عمومی تائید کرد.

 دکتر گوترستروم از موسسه کارولینسکا در این باره بیان کرد: «این نخستین باری است که این روش بر روی یک جنین پیاده می شود. اگر این روش موفقیت آمیز باشد راه را برای دیگر درمان های قبل از تولد هموار می سازد.» به این ترتیب می توان بسیاری از بیماری ها و ضعف هایی که نوزادان در هنگام تولد با آن روبرو هستند را در دوران جنینی درمان کرد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل