نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آمادگی دانشگاه فنی و حرفه ای برای تربیت تکنسین براساس نیاز صنعت

 دکتر مسعود شفیعی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی راهکارهای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار داشت: بسیار علاقمندیم که صنعت، نیازهای خود را به ما معرفی کند تا بدانیم آمایش آموزش عالی برای دانشگاه فنی و حرفه ای با توجه به نیازهای صنعت چگونه است.
وی خاطرنشان کرد: با وجود این که حدود 70 درصد دانش آموختگان فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند، شخصا به عنوان یک رییس دانشگاه نمی توانم وارد صنعت بشوم زیرا نیازهایش را نمی دانم.
شفیعی در تشریح چگونگی شکل گیری ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: برای ایجاد این ارتباط، دو مولفه اصلی وجود دارد که یکی، فارغ التحصیلان هستند که جذب بازار کار می شوند و دیگری، پروژه های تحقیقاتی که برای پاسخگویی به نیازهای صنعت تعریف می شوند که الان هیچیک از آنها به خوبی اجرا نمی شود.
وی با طرح این سوال که چند درصد فارغ التحصیلان دانشگاه های خوب کشور، جذب صنعت می شوند، تصریح کرد: متاسفانه جواب این سوال در خوشبینانه ترین حالت، کمتر از 20 درصد است زیرا تعدادی از آنها ادامه تحصیل می دهند، تعدادی روانه خارج کشور می شوند و برخی نیز به بازار آزاد و بخش های غیرمرتبط با رشته تحصیلی شان می روند، در حالی که این رقم در کشورهای پیشرفته، بین 70 تا 80 درصد است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با یادآوری سابقه طرح موضوعات پسا دکتری صنعتی و فرصت های مطالعاتی استادان دانشگاه در محیط های صنعت اشاره کرد و گفت: این مباحث حدود 14 سال قبل و در زمان مسوولیت مهندس نعمت زاده در وزارت صنعت مطرح شد و الان که تلاش ها به ثمر نشسته و آیین نامه فرصت های مطالعاتی استادان دانشگاه در صنعت تدوین شده است، باید دقت داشت که جزییات آن برای طرفین کاملا روشن شود و درعین حال، برای استادان دانشگاه جاذبه داشته باشد.
به گزارش ایرنا،نشست هم اندیشی راهکارهای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه با حضور معاونان پژوهشی وزارت علوم و وزارت صنعت، روسا و معاونان پژوهشی تعدادی از دانشگاه های تهران و البرز و به میزبانی معاونت پژوهشی وزارت صنعت برگزار شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل