محقق کرمانشاهی، مبدع دستگاه کاشت دانه های جنگلی

 دارابی که دستگاهی برای کاشت دانه و نهال جنگلی ساخته است، افزایش مناطق بیابانی را از معضلات کشور دانست و به ایرنا گفت: سعی کردم به عنوان یک ایرانی، گامی در جهت توسعه و آبادانی مملکت بردارم و از مشکلات کشورم بکاهم.
گفت: با بهره گیری از این دستگاه می توان با پدیده بیابان زایی مقابله و زمینه افزایش وسعت جنگل ها را فراهم کرد.
وی با اشاره به اینکه تولید دستگاه کشت دانه های جنگلی مرهون چند سال تحقیق و تلاش است، اظهار کرد: با این وسیله می توان روزانه در چندین هکتار زمین دانه و یا نهال جنگلی کاشت. 

دارابی از به کارگیری دستگاه ابداعی اش برای کاشت دانه های بلوط در 30 هکتار ار اراضی استان های ایلام و کرمانشاه سخن گفت و افزود: دانه های بلوط را در برخی از اراضی کرمانشاه، اسلام آباد و ایلام ( هر منطقه 10 هکتار) با هزینه شخصی کاشتم و الان این نهال ها از رشد خوبی برخوردار هستند.

*** رشد و نمو سریع نهال و سرعت کاشت از مزایای اصلی این دستگاه 
دارابی با اشاره به این که در این شیوه علاوه بر سرعت زمان کاشت، رشد و نمو نهال نیز بیشتر از حد معمول است، اظهار کرد: به کارگیری این دستگاه محیطی را برای دانه جنگلی فراهم می آورد که نمو آن را به دو برابر وضعیت معمولی می رساند .
وی ادامه داد: این وسیله بخش های مختلف دارد و می تواند اغلب دانه ها و نهال ها ( تا 97 درصد آنها ) را بکارد، اما امکان کشت نهال ها با ریشه های حجیم را ندارد. بدنه اصلی دستگاه از دو استوانه روی هم تشکیل شده که در یکی از آنها قسمت های مکانیکی و در استوانه دوم خشاب حامل دانه ها و یا نهال قرار می گیرد. وزن آن 4.5 کیلوگرم است که با احتساب وزن خشاب دانه به 11 کیلوگرم می رسد و هر خشاب ظرفیت یکصد تا یک هزار دانه بلوط را دارد. عمق چاله حفاری شده به وسیله این دستگاه متناسب با نیاز دانه و نهال است به طوری که برای نمونه، برای دانه بلوط به چاله ای به ارتفاع 5 تا 15 سانتی متر و قطر 3 سانتی متر نیاز است. این دستگاه جای آب را برای دانه های جنگلی تعبیه می کند تا آنها از آب کافی بهره ببرند و در هنگام بارندگی، آب مورد نیاز به دانه برسد و نیازی به آبیاری دستی نباشد. با این شیوه اغلب دانه های کاشته شده سبز و به نهال تبدیل می شود.

دارابی که هفت اختراع را در زمینه های مختلف به ثبت رسانده است و تعداد زیادی اختراع نیز در حال ثبت دارد، با اشاره به اینکه ایران را به همه کشورهای دنیا ترجیح می دهد، اظهار کرد: با تمام توان تلاش کردم تا دستگاهی مفید و ارزشمند تولید کنم تا از این طریق بتوان به وسعت جنگل های کشور افزود. 

*** اختراعی هفت ساله و کم لطفی مسوولان 
دارابی دستگاه کاشت دانه های جنگلی را سال 1387 تولید کرد، اما با وجود ثبت آن و دریافت مجوزهای لازم، گویا با بی مهری مسوولان مواجه شده است. 
این محقق کرمانشاهی گفت که با وجود قابلیت های دستگاه و پیگیری های مستمرش، اما در طول هفت سال گذشته نهادهای مسوول از به کارگیری آن خودداری می کنند. 
وی افزود: متاسفانه تاکنون هیچ مسوولی از من حمایت و پشتیبانی نکرده است تا بتوانم گامی ارزشمند برای افزایش وسعت مناطق جنگلی کشور بردارم.
به گزارش ایرنا،دارابی معتقد است دستگاهش موجب صرفه جویی قابل توجه می شود و به کارگیری آن علاوه بر گسترش مناطق جنگلی کشور، رغبت و انگیزه در نخبگان را افزایش می دهد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا