دانشگاه ها استادان زود رنج را به صنعت معرفی نکنند

 دکتر وحید احمدی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی راهکارهای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: خوشبختانه طی چند ماه اخیر علاوه بر انعقاد تفاهم نامه همکاری، مذاکرات بسیار خوبی در زمینه تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه میان وزارتخانه های علوم و صنعت صورت گرفته است اما معتقدیم این تلاش ها نباید در حد آیین نامه و روی کاغذ باقی بماند.
وی از تغییرات آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی و سنگین تر شدن وزن فعالیت های تقاضامحور و کاربردی به عنوان یکی از اقدامات عملی وزارت علوم و همچنین تصویب قانون رفع موانع تولید به عنوان یکی از اقدامات عملی وزارت صنعت در راستای تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه یاد کرد.
احمدی درعین حال تاکید کرد: اگر قرار است صنعت وارد گود شود صنایع بزرگ کشور باید پیشگام و الگو باشند و از سوی دیگر، دانشگاه های مادر و بزرگ ما باید علاقمندی خود را نشان داده و پیشقدم شوند.
وی خواستار شناسایی و رفع برخی موانع ارتباط صنعت و دانشگاه از جمله خلاهای قانونی، کمبود حمایت های دولتی و سوءتفاهم میان طرفین شد.
احمدی به قرارداد وزارتخانه های علوم و نفت و واگذاری تحقیقات افزایش برداشت از میدان های نفتی به 9 دانشگاه کشور به عنوان یکی از نمونه های موفق تعامل صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: وزیر نفت با وجود مخالفت شدید بدنه این وزارتخانه نسبت به واگذاری این طرح به دانشگاه ها، تمام قد از این موضوع دفاع کرد و پای آن ایستاد.
معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: وزارت صنعت نیز می تواند همانند وزارت نفت، به دانشگاه اعتماد کند و پروژه های بزرگ خود را به دانشگاهیان بسپارد و همانند میدان های نفتی، مباحث تحقیق و توسعه و پروژه های صنایع بزرگ کشور نیز میان دانشگاه های مادر تقسیم شود.
به گزارش ایرنا،وی درعین حال ارتباط صنعت و دانشگاه را یک فرآیند تعاملی و دوجانبه توصیف کرد و گفت: اگر صنعت، فکر کند دارد به دانشگاه کمک می کند و یا برعکس، این ارتباط محکوم به شکست است و هریک از این طرفین باید احساس کنند به یکدیگر احتیاج دارند و با اعتقاد و علاقمندی به جلو بروند.
نشست هم اندیشی راهکارهای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه با حضور معاونان پژوهشی وزارت علوم و وزارت صنعت، روسا و معاونان پژوهشی تعدادی از دانشگاه های تهران و البرز و به میزبانی معاونت پژوهشی وزارت صنعت برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا