نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایجاد حس آرامش در بهبود بیماران نقش مهمی دارد

دکتر شاهین مرآت در چهارمین همایش پزشکی "راه بی نهایت" که در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران با محوریت "در امتداد تجربیات پزشکی موفق" برگزار شد، خطاب به دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: به طور تقریبی تعداد 900 هزار بیماری خود به خود درمان شده و کشنده نیستند و تنها آرامش است که بیمار را درمان می‌کند. شما دانشجویان پزشکی می‌توانید به بیماران خود در آینده این حس را انتقال داده و در بهبودی حال آنها نقش موثری ایفا کنید.
 

پیشرفت تکنولوژی بر رابطه پزشک و بیمار تاثیر منفی دارد

وی یادآور شد: با گذشت زمان هرچه تکنولوژی پیشرفته‌تر شود، رشته پزشکی هم به تبعیت از آن پیشرفته می‌شود. ارتباط انسانی بسیار قوی که از گذشته بین پزشک و بیمار وجود داشت به مرور زمان در حال کمرنگ‌تر شدن است که این ارتباط بخش بسیار بزرگ و مهمی را در درمان بیمار دارد.

آرامش دادن به همراهان بیمار ضروری است

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع پزشکان باید به همراهان بیمار آرامش دهند و آرامش دادن به همراهان می‌تواند به درمان بیمار کمک زیادی کند که این مسئله در همراهان کودکان بیمار بیشتر دیده می شود. با آرامش دادن به آنها این اعتماد را می‌دهیم که کودک شما می تواند سلامت خود را به دست آورد.

رابطه نزدیک بین مذهب و رشته پزشکی

مرآت، جایگاه پزشک و مذهب را بسیار نزدیک به هم دانست و افزود: از گذشته پزشکان و یا درمانگران جایگاه ویژه‌ای داشته و از اعتبار بالایی در میان مردم برخوردار بودند چرا که با حضورشان به بیمار آرامش می دادند حتی اگر نمی توانستند بیمار را درمان کنند اما به دلیل آرامش خاطری که به بیمار می دادند باعث می شدند که بیمار به آنها اعتماد و اطمینان بیشتری پیدا کند از این جهت مذهب و پزشکی بسیار به هم نزدیک هستند و توجه به این مسئله مهمترین بخش از زندگی شما دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

این عضو هیات علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: درحال حاضر متاسفانه هرچه ارزش، اعتبار و درجه پزشکان بالاتر می‌رود، توجه آنها به بیمار کمتر می‌شود به طوری که اگر شما هر تعداد بیمار بیشتری را در روز ویزیت کنید خواه ناخواه باعث آن می‌شود تا توجه کمتری به بیمار داشته و اعتماد بیمار نسبت به پزشک کمتر می‌شود.

جلب اعتماد بیمار، مهمترین بخش درمان

وی جلب اعتماد بیمار را بسیار مشکل دانست و در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه گفته می‌شود علم پزشکی، علم مقدسی است به همین دلیل بیماران بسیاری از مسائلی را برای پزشکان مطرح می کنند که به عنوان راز در زندگی آنها وجود دارد و شما پزشکان آینده کشور باید به گونه‌ای با بیماران خود رفتار کنید که آنها بتوانند خیلی راحت تمام مسائل خود را با شما در میان گذارند و بتوانید درمان بهتری را شروع کنید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل