فناوری های مدیریت سوانح، کاربر متخصص ندارد

علیرضا سعیدی با اشاره به روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی به سیناپرس یادآور شد: بسیاری از فناوری های جدید برای مدیریت بحران و بلایای طبیعی به کشور وارد می شود، اما مشکل اینجاست که گاهی هیچ فرد کارکشته ای وجود ندارد که بتواند از این فناوری ها به درستی استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: به طور مثال، فناوری های تفحص اجساد در یک ساختمان بتنی با یک ساختمان چوبی یا گلی فرق دارد، اما بسیاری از اپراتورها چندان با این تفکیک ها آشنا نیستند و این دوره های آموزشی را نگذرانده اند. حتی خیلی از اپراتورها، توان ترجمه و استفاده از دفترچه های راهنما را هم ندارند.

این مدرس دوره های مدیریت بحران و آواربرداری، اظهار داشت: آموزش استفاده از این تجهیزات، در اولویت های پایانی قرار دارد و این مساله را چندان جدی نمی گیرند. بارها شاهد بوده ایم که مثلا گاهی یک دستگاه GPS پیشرفته خریداری شده است، اما کاربر این فناوری حتی نمی تواند از قطب نمای آن استفاده کند، زیرا کسی به او آموزش نداده است که استفاده از قطب نمای این فناوری، منوط به کالیبره کردن دستگاه است.

سعیدی با اشاره به اینکه گاهی این اپراتورها تحت تاثیر تبلیغات بازاریاب ها نیز قرار می گیرند، عنوان کرد: برخی فناوری های مدیریت بلایای طبیعی، با قیمتی بسیار گران تر از قیمت های جهانی به دست امدادگران می رسد، زیرا خیلی اوقات، خریداران این فناوری ها تحت تاثیر بازاریاب ها قرار می گیرند و بدون داشتن آگاهی دقیق از نحوه کارکرد این دستگاه های خارجی، آنها را با قیمتی گزاف خریداری می کنند.

دبیر جمعیت کاهش خطرات زلزله ایران، عنوان کرد: مساله مهمی که در مدیریت بحران نادیده گرفته می شود این است که بسیاری از تجهیزات و فناوری های مقابله با بلایای طبیعی، تا زمان پدید آمدن بحران، دست نخورده باقی می ماند، اما به محض بروز بحران، تجهیزات را از کارتون ها خارج می کنند و تازه همان موقع تلاش می کنند که از نحوه کار با این دستگاه ها اطلاع پیدا کنند، در حالی که این کار باید قبل از وقوع بحران اتفاق بیفتد. درواقع، در زمان وقوع بحران، دیگر وقت آموزش و یادگرفتن نیست.

به باور سعیدی، برخی مدیران بحران در کشور ما تجربه بالایی در زمینه کاهش اثرات بلایای طبیعی ندارند و مثلا در گذشته مدیر مالی یا اداری بوده اند. بدتر از همه اینکه وقتی این افراد با گذشت زمان دارای تجربه کاری می شوند، دوره مدیریت آنها عوض می شود و مدیر بعدی همان مسیر آزمون و خطای گذشته را تکرار می کند.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا