نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امکان پیوند اعضای حیوانات به انسان بررسی می شود

پیوند عضو و استفاده از اعضای بدن اهدا کنندگان مرگ مغزی شده ، یکی از روش های مرسوم جهت درمان برخی بیماری های کشنده و خطرناک محسوب می شود . در این میان یکی از مهمترین مشکلات و معضلات پیش رو ، کمبود اعضای اهدا شده جهت پیوند در برابر تعداد زیاد بیماران متقاضی پیوند عضو است . پژوهشگران اعتقاد دارند امکان پیوند اعضای بدن حیوانات به انسان از طریق ویرایش ژنتیکی امکان پذیر بوده و در آینده ای نه چندان دور می توان از این روش استفاده کرد . در همین رابطه پرفسور جرج چرچ George Church و گروهی از دانشجویان وی با استفاده از روشی با نام Crispr اقدام به ایجاد تغییر و اصلاح در ساختار دی ان ای یک خوک کردند تا تطبیق بیشتری با مدل و ساختار انسانی داشته باشد .

مطالعات و پژوهش های پیشین که نتایج آن در مجله علوم journal Science منتشر شده بود ، مهمترین مشکلات موجود در این مسیر را خطر رد عضو پیوندی و ابتلا به ویروس های موجود در دی ان ای خوک عنوان کرده است . پزشکان معتقدند در صورت موفقیت در اجرای این پروژه ، مشکل بزرگی که در مسیر پیوند عضو وجود دارد ، یعنی کمبود اعضای قابل پیوند و افراد داوطلب اهدا عضو ، برطرف خواهد شد . محققین این پروژه همچنین اعلام کرده اند که برای دستیابی به نتیجه قطعی و بررسی امکان ایجاد تغییر ژنتیکی در حیواناتی مانند خوک که اعضای بدن آن ها را مستعد پیوند به بدن انسان می کند ، دست کم به یکسال زمان نیاز دارند .

گفتنی است روش موسوم به Crispr ، یک روش علمی جدید محسوب می شود که به دانشمندان اجازه برش و ایجاد تغییر در کدهای دی ان ای موجودات زنده را می دهد . به همین دلیل پرفسور چرچ از دانشگاه هاروارد Harvard University با استفاده از این متد در نظر دارد ویروس های پسگرد یا retrovirus های موجود در سلول های بدن خوک را از بین ببرد زیرا مطالعات انجام شده نشان می دهد این ویروس های موجود در سلول های بدن خوک ، امکان بیمار کردن سلول های بدن انسان را داشته و از این نظر خطرناک محسوب می شوند .

وی در این زمینه اعلام کرد : " این کشف می تواند نوید دهنده استفاده از اندام ها و ارگان های حیاتی حیوانات جهت پیوند به انسان باشد . اصلاحی که در پزشکی به آن xenotransplantation می گویند . "

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل