نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

زمان نوآوری در برگزاری جشنواره ملی حرکت فرا رسیده است

 سیدضیاء هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در حاشیه بازدید از نمایشگاه هشتمین جشنواره ملی حرکت در دانشگاه فردوسی اظهار کرد: نظم و خلاقیت خوبی در جشنواره مشاهده می‌شود؛ اگرچه ظرفیت نمایشگاه و امکانات موجود نسبت به آن ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که انجمن‌های علمی دارند، به مراتب کمتر است. اگر ما ظرفیت بیشتری داشتیم می‌توانستیم شاهد دستاوردهای وسیع‌تری از این تشکل‌ها باشیم.

وی ادامه داد: با این حال امکانات موجود زمینه مناسبی برای نمایش دستاوردهای خلاقیت‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی را فراهم کرده است. به نظر می‌رسد در برگزاری جشنواره شاهد روند مثبتی هستیم. اگرچه در حوزه‌هایی تقریبا چارچوب مشخصی وجود دارد مانند حوزه‌های رباتیک، معماری و یا نشریات، اما در همین شیوه‌های رایج هم رشد و پیشرفت مشهودی قابل مشاهده است.

هاشمی با اشاره به اضافه شدن بخش بین‌الملل به این دوره از جشنواره تاکید کرد: باید ارتباطات بین‌المللی ما در فعالیت‌های علمی توسعه پیدا کند. کاری که دانشگاه فردوسی انجام داد، ابتکار ارزشمندی بود و دانشگاه توانست بهره خوبی از بخش بین‌الملل خود برده و زمینه ارتباط دانشجویان خارجی را با دانشجویان داخلی فراهم کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: تلاش ما این است که این امر توسعه پیدا کند. در بخش فن‌بازار هم باید بتوانیم از کمک و همکاری‌های بخش‌های پژوهشی و معاونت پژوشی وزارت علوم کمک گرفته و توسعه داشته باشیم.

هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص برنامه‌های وزارتخانه برای حمایت‌ از پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باید مبتنی بر نگاه‌های علمی و مطالعاتی باشد. در مجموعه معاونت فرهنگی وزارت علوم دو بخش متولی فعالیت‌های مطالعاتی هستند.

وی اضافه کرد: یکی از این بخش‌ها دفتر مطالعات است که با عنوان یک اداره کل در ستاد معاونت فعالیت می‌کند. دیگری نیز پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی است. این دو بخش قسمتی از نیازهای علمی ما را در حوزه مطالعاتی تامین می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یکی از رویکردهای این دو بخش شناسایی پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با نیازهای ماست، گفت: این پایان‌نامه‌ها در صورت شناسایی و معرفی به ما و همچنین برخورداری از شاخص‌ها و استانداردهای لازم، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

هاشمی افزود: ما معتقدیم بخشی از حرکت‌های علمی دانشگاه‌ها از طریق دانشجویان و با نظارت اساتید در دانشگاه‌ها در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی انجام می‌شود. بنابراین اگر مرتبط با حوزه‌های مورد نیاز ما پایان‌نامه‌ای وجود داشته باشد، آن را حمایت می‌کنیم.

وی در خصوص موارد مورد نیازی که باید در آن پایان‌نامه‌ تدوین شود، اظهار کرد: حوزه‌های مشخصی داریم. فعالیت‌های فرهنگی علمی، فرهنگی هنری و فرهنگی دینی از این نیازهاست. همچنین پژوهش‌هایی که متناسب با حوزه‌هایی که توسط مسؤولان مربوطه اعلام شده است، به شرط وجود استانداردهای لازم این پایان‌نامه‌ها نیز مورد حمایت‌های مادی و معنوی قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: علاوه بر این برای این دانشجویان امکانی فراهم می‌شود تا دانشجویان از داده‌ها و اطلاعات کافی برخوردار شوند و مراجعات آن‌ها به مراجع و مراکز مربوطه تسهیل شود.

به گزارش ایسنا، هاشمی همچنین با اشاره به برنامه‌ این وزارتخانه برای تفکیک بودجه‌ رفاهی دانشگاه‌ها از بودجه فرهنگی آن عنوان کرد: بودجه‌های فرهنگی و رفاهی دانشگاه‌ها از یکدیگر تفکیک می‌شود. امیدواریم سال آینده این اتفاق رخ دهد. ما دنبال این مساله بوده‌ایم و تا حدی هم پیش رفته‌ایم تا بتوانیم بودجه فرهنگی را تقویت کنیم.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل