نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف خواص ویژه سیانوباكتری ها

به تازگی یک تحقیق ویژه توسط دانشمندان ایرانی به انجام رسیده است که در آن پدیده مدرن سیانوباكتری ها به عنوان یک میکروارگانیسم بسیار مهم در صنایع پزشکی مورد تحلیل قرار گرفته است. در این مطالعه تجربی، سویه های سیانوباكتری Fischerella ambigua ISC67،Synechococcus elangatus ISC106 و Schizothrix vaginata ISC108 از كلكسیون ریز جلبك ها در پژوهشكده علوم پایه كاربردی جهاد دانشگاهی تهیه شد.

 عصاره گیری با آغشته كردن بیومس سیانوباكتری با حلال و سپس، صاف و خشك كردن مخلوط حاصل انجام شد. به منظور بررسی اثر ضدمیكروبی از روش انتشار در دیسك و برای تعیین حداقل غلظت مهاركننده از روش براث میكرودیلوشن استفاده شد.

نتایج این پژوهش نشان داد كه عصاره متانولی گونه Synechococcus elangatus بر روی باكتری ها اثر در خور توجهی نداشت، اما عصاره متانولی گونه Fischerella ambigua از خود فعالیت ضدباكتریایی نشان داد. هم چنین عصاره آبی Fischerella ambigua اثر چشمگیری بر روی باكتری های گرم مثبت داشت، به طوری كه بیش ترین تاثیر را بر روی باكتری های استافیلوكوكوس اورئوس (PTCC 1112) با قطر هاله 33/33 میلی متر داشت.

 از بین عصاره های مورد آزمایش تنها عصاره متانولی Fischerella ambigua بر روی هر چهارگونه قارچ فوزاریوم سولانی، راینكوسپوریوم سكالیس، بوتریتیس سینره آ و فوزاریوم اوكسیسپوروم اثر مهاری داشت. تاثیر عصاره آبی Fischerella ambigua بر روی باكتری استافیلوكوكوس اورئوس (PTCC1112) و استافیلوكوكوس اپیدرمیس (PTCC1114) از تمام آنتی بیوتیك های موثر بر آنها بیشتر بود. بیش ترین اثر ضدباكتریایی سیانوباكتری ها مربوط به عصاره آبی Synechococcus elangatus و بیش ترین اثر ضد قارچی مربوط به عصاره متانولی Fischerella ambigua بود.

در پایان مشخص شد که از میان سه گونه سیانو باكتری مورد بررسی، دو گونه Fischerella ambigua و Synechococcus elangatus دارای فعالیت ضدمیكروبی بودند. بنابراین می توان این باکتری ها را یك كاندیدای خوب برای استخراج تركیبات ضدمیكروبی به حساب آورد. هم چنین می توان از تركیبات موجود در عصاره آنها به عنوان دارو در كنترل و مهار بسیاری از بیماری ها استفاده كرد.

منبع: معین صفری، سلمان احمدی اسبچین، ندا سلطانی، 1394، بررسی فعالیت ضدمیكروبی عصاره آبی و متانولی برخی از گونه های سیانوباكتری در شرایط آزمایشگاهی. فصلنامه زیست شناسی میکروارگانیسم ها، سال چهارم، شماره 14.

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل