مواجهه ایران با سونامی سالمندی

رییس دانشگاه علوم توانبخشی و بهزیستی با تاکید بر این که ایران با سونامی سالمندی مواجه است، گفت: در حال حاضر در ایران، سن سالمندی 65 سال تعریف شده است که در آینده نزدیک حدود 10 میلیون نفر سنی بالای 65 سال خواهند داشت.

دکتر حمیدرضا خرم خورشید در نشست خبری امروز با اشاره به مشکلات سالمندی در کشور افزود: در دهه اخیر، تغییراتی ایجاد شده که موجب افزایش اهمیت سالمندشناسی و طب سالمندی شده است.

وی، تغییر الگوی جمعیتی را از جمله دلایل اهمیت طب سالمندی ذکر کرد و افزود: در اوایل انقلاب با رشد جمعیت بالایی مواجه بودیم به گونه‌ای که رشد جمعیتی حدود 3.5 تا 3.6 درصد داشتیم که این جمعیت در هر مقطعی مشکلات خاص خود را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به این مشکلات خاطرنشان کرد:‌ در برهه‌ای از زمان با مشکلات تامین شیرخشک و پس از آن با مشکلاتی نظیر ایجاد مدارس تامین صندلی در دانشگاه‌ها و در سالهای اخیر نیز با مشکلات ازدواج و شغل این جمعیت مواجه هستیم.

خرم‌ خورشید با تاکید بر این که این گروه سنی در آینده‌ای نه چندان دور مسن خواهند شد،‌ اظهار داشت: در آینده‌ای نزدیک به یکباره با جمعیت انبوه مسن در کشور مواجه خواهیم شد و در آینده ما نیز سونامی افراد سالمند را شاهد هستیم.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی با تاکید بر آن که ایران در سال 2020 حدود 10 میلیون نفر جمعیت سالمند دارد،‌ بهبود وضعیت بهداشت و درمان را از جمله عوامل افزایش طول عمر در ایران نام برد و توضیح داد: در حال حاضر امید به زندگی در ایران حدود 74 سال است که این امر به دلیل بهبود وضعیت بهداشت و درمان شده و این عامل زمینه‌ای برای افزایش سالمندان در کشور شده است.

وی، هدف اساسی طب سالمندان و سالمندشناسی را ایجاد افراد سالمند پویا دانست و ادامه داد: اصطلاح سالمندان پویا از سال 1990 از سوی سازمان بهداشت جهانی مطرح شده و هدف آن است که فرصت‌هایی را در جامعه ایجاد شود تا افراد سالمند پویا در کشور شکل گیرد.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به برگزاری چهار دوره کنگره سالمندی گفت:‌ با توجه به این که ایران به سمت افزایش جمعیت سالمند می‌رود اولین کنگره بین‌المللی سالمندان را برگزار خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این که در این کنگره در خصوص موضوعات مرتبط با طب سالمندی و سالمندشناسی بحث و گفت‌وگو خواهد شد، ادامه داد: در این کنگره در تلاش هستیم تا شرایطی را برای ایجاد سالمندی پویا ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر این که ایجاد سالمندی پویا باید از زمان طفولیت فرد به آن توجه شود، خاطرنشان کرد: از زمان طفولیت با ارائه خدمات درمانی مناسب، تغذیه مناسب و سلامت روانی باید زمینه را برای ایجاد سالمندی پویا مهیا کنیم.

خرم‌خورشید با انتقاد از عدم توجه کافی به حوزه سالمندی افزود:‌ هزینه‌های درمان در کشورهایی نظیر آمریکا بسیار بالا است ولی زمانی که فرد وارد سن سالمندی (65 سالگی) می‌شود تمام خدمات درمانی رایگان خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با تاکید بر این که این دانشگاه توجه ویژه‌ای به حوزه سالمندی دارد، خاطرنشان کرد: در این راستا اقدام به راه‌اندازی و پذیرش دانشجویان در رشته‌های طب سالمندی و سالمندشناسی در مقاطع فوق لیسانس، MPH ( فوق لیسانس بهداشت عمومی) و دکتری کرده است.

به گزارش ایسنا، وی راه‌اندازی مرکز تحقیقات سالمندی و ایجاد دپارتمان سالمندشناسی در این دانشگاه را از دیگر اقدامات ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 120 دانشجو در مقاطع فوق لیسانس و MPH و دکتری مشغول به تحصیل هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا