نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

صعود رتبه جهانی دانشگاه علم و صنعت و فردوسی مشهد در نظام رتبه بندی آر.یو.آر

 نظام رتبه بندی آر.یو.آر یک رتبه بندی جهانی است که به سنجش عملکرد 750 دانشگاه پیشرو جهان با 20 شاخص در چهار گروه می پردازد . 
براساس گزارش این نظام رتبه بندی، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه فردوسی مشهد در سال 2014 میلادی جزو 750 دانشگاه برتر جهان قرار نداشتند و در سال 2015 توانستند به ترتیب رتبه های 455 و 608 را کسب کنند.
همچنین بر اساس این نظام رتبه بندی، دانشگاه های صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران و صنعتی اصفهان دچار افت رتبه جهانی شده اند.در رتبه بندی دانشگاه های برتر ایران، دانشگاه صنعتی شریف در رتبه نخست کشور و 280 جهان، دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه دوم ایران و 290 جهان و دانشگاه علم و صنعت در رتبه سوم ایران و 455 جهان قرار دارند.این در حالی است که در رتبه بندی سال گذشته میلادی، دانشگاه صنعتی شریف در رتبه 265جهان، دانشگاه علوم پزشکی تهران در رتبه 192 جهان و دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه 442 جهان قرار داشتند و دانشگاه های علم و صنعت و فردوسی مشهد در این رتبه بندی جایگاهی نداشتند.
در رتبه بندی آ ریو آر در سال 2015 میلادی، دانشگاه علوم پزشکی تهران در شاخصهای آموزش و ثبات مالی و دانشگاه صنعتی شریف در شاخص های پژوهش و تنوع بین المللی در جایگاه نخست دانشگاه های برتر ایران قرار دارند.
رتبه بندی دانشگاه های جهان در آریو آر براساس 4 گروه شاخص آموزش، تحقیقات، تنوع بین المللی وثبات مالی انجام می شود که بر این اساس در بین 750 دانشگاه برتر جهان ، دانشگاه های هاروارد رتبه نخست، استنفورد رتبه دوم و شیکاگو رتبه سوم جدول رتبه بندی را به خود اختصاص داده اند.
درمیان 10 دانشگاه برتر جهان، آمریکا با 6 دانشگاه بیشترین دانشگاههای این فهرست را به خود اختصاص داده و انگلیس با 3 دانشگاه و سوئیس با 1 دانشگاه در جایگاه های بعدی این تقسیم بندی قرار دارند. 
به گزارش ایرنا از دفتر علم سنجی مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی،این رتبه بندی مربوط به سازمان رتبه بندی آریوآر درکشور روسیه است که از سال 2010 به این مهم اقدام کرده و داده های خود را از شرکت تامسون رویترز دریافت می کند . 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل