نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

موفقیت پژوهشگران ایرانی در ساخت نانوالیاف حامل دارو جهت درمان زخم

 مائده جهانگیر بلورچیان از پژوهشگراناین طرح گفت: امروزه با گسترش مقاومت باکتری های عامل عفونت های بیمارستانی و سوختگی به آنتی بیوتیک های رایج، اقدام برای ساخت دارویی که بتواند جایگزین مناسبی برای این آنتی بیوتیک ها باشد، بسیار گسترده شده است. 
وی بیان کرد: استافیلوکوکوس اورئوس یکی از این پاتوژن های بیماری زا و عامل اصلی ایجاد عفونت های سطحی و مهاجم پوست است که مقاومت آن نسبت به آنتی بیوتیک ها نسبت به سایر پاتوژن های بیماری زا به سرعت در حال افزایش است. 
جهانگیربلورچیان بیان کرد: دراین طرح از نانوالیاف به عنوان بانداژ حامل دارو استفاده شده است، فرایند ساخت نانوالیاف ها راحت و کم هزینه تر از بانداژهای معمولی است؛ لذا استفاده از آن ها گزینه مناسبی برای صرفه جویی اقتصادی در صنایع تولیدی خواهد بود.
وی ادامه داد: نانوالیاف ها به دلیل وجود منافذ ریزخود، علاوه بر حفظ رطوبت زخم و جلوگیری از خشک شدن و چسبیدن پوست آسیب دیده به بانداژ، از ورود باکتری های دیگر به محل زخم جلوگیری به عمل می آورند، بنابراین کاربرد آن ها به عنوان پانسمان به ویژه در مراکز درمانی همچون بیمارستان ها می تواند از گسترش عفونت جلوگیری کند، همچنین می توانند با رهاسازی کنترل شده دارو از مواجه شدن زخم با حجم بالایی از دارو، که سبب مسمومیت و آسیب دیدگی بیشتر می شود، جلوگیری کنند.
جهانگیربلورچیان درخصوص ساختار و مواد استفاده شده در این نانوالیاف نیز افزود: در این تحقیق داروی ضدعفونی کننده باکتریوسین توسط لاکتوباسیلوس ها تولید شده و همزمان با فرآیند الکتروریسندگی بر روی نانوالیاف های ساخته شده، تثبیت شده است، باکتری ها به سرعت در حال مقاومت به آنتی بیوتیک ها هستند، بنابراین استفاده از باکتریوسین ها می تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک ها باشد و یا در ترکیب با آنتی بیوتیک ها سبب کاهش خطرات ناشی از ابتلا به مقاومت های ضد میکروبی شود.
وی گفت: از آنجا که طبق نتایج آزمایشگاهی، رهاسازی باکتریوسین ها از نانوالیاف وفعالیت ضد میکروبی آن به میزان قابل توجهی تعداد باکتری ها را کاهش می دهد، درنتیجه این نمونه ها پتانسیل درمان زخم های عفونی را دارا هستند.
به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو،این تحقیقات درقالب پایان نامه کارشناسی ارشد با همکاری یک شرکت داخلی به عنوان پایان نامه مورد نیاز صنعت به تایید ستاد توسعه فناوری نانو رسیده است. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل