نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت حسگر مدرن اندازه گیری گلوکوز

به تازگی در این مطالعه ویژه محققان موفق شده اند که به ساختاری جدید برای اندازه گیری گلوکوز دست پیدا کنند. در این فرایند یك حسگر جدید اندازه گیری گلوكز با حساسیت و پایداری بالا و بدون به كار گیری آنزیم، بر پایه الكترود كامپوزیت خمیری گرافن اكساید/ نانوسلولز/ نانوذرات اكسید مس (GO/CuO/NC-CPE) ساخته شده است و در ادامه شناسایی نانو کامپوزیت به كمك میكروسكوپ نوری روبشی (SEM) و پراش اشعه ایكس (XRD) توسط این تیم پژوهشگران ایرانی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

 مطالعه اكسایش الكترو كاتالیتیكی گلوكز در محیط قلیایی بر روی حسگر GO/CuO/NC-CPEبه كمك تكنیك های ولت متری چرخه ای و آمپرومتری انجام شد. حد تشخیص 0.7 میكرو مولار (نسبت علامت به نوفه=3) در گستره خطی 5/0 تا 13 میلی مولار به دست آمد. الكترود اصلاح شده فعالیت الكترو كاتالیتكی بسیار عالی نسبت به اكسیداسیون گلوكز در پتانسیل پایین (45/0 ولت نسبت به SCE) نشان داد. بر اساس نتایج، این نتیجه به دست آمد كه در حضور نانوسلولز مسیر اندازه گیری گلوكز به وسیله بایو حسگر GO/CuO/NC-CPE هموار می شود.

این حسگر گلوكز جدید هم چنین نشان داده است که تجدید پذیری، پایداری طولانی مدت و عدم تاثیر مزاحمت های اسید اوریك، فروكتوز و گالاكتوز، دلایل قابل قبولی را دارا است تا بتوان پیشنهاد نمود از این نانو حسگر برای اندازه گیری بدون آنزیم گلوكز در نمونه های فیزیولوژیكی استفاده نمود.

منبع: متین مشهدی آقایی، رامین محمد علی تهرانی، 1394، اندازه گیری آمپرومتری گلوكز به كمك نانو حسگر بدون آنزیمی بر پایه الكترود خمیرگرافیتی اصلاح شده با كامپوزیت نانوسلولز/نانوذرات اكسید مس/گرافن اكساید. فصلنامه شیمی كاربردی ، سال دهم، شماره 35.

 منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل