پای روباتیک با قابلیت منحصر به فرد حرکتی + فیلم

ترکیب چند فلز با هم می تواند به تولید آلیاژهای متفاوتی بینجامد. اما اگر فلزات به جای ترکیب شدن با هم بر روی یکدیگر لایه بندی شوند می توانند تلفیقی از فلزات مختلفی را تولید کنند که خواص منحصر به فردی دارند. به تازگی پاهای مکانیکی ساخته شده توسط یکی از این لایه بندی های فلزی در فرایند ساخت روباتی به نام ترموبوت (Thermobot) به کار رفته است. این روبات با کمک این پاها قادر است بدون نیاز به منابع انرژی دیگر، بر روی سطوح داغ تا مدت ها حرکت کند.

نکته حائز اهمیت در این جا این است که فلزات مختلف زمانی که داغ می شوند به مقادیر مختلفی انبساط پیدا می کنند. زمانی که دو ماده با میزان انبساط متفاوت بر روی یک دیگر لایه بندی می شوند، ترکیب خاصی به دست می آید. زمانی که این ترکیب به دست آمده از این لایه بندی گرم می شود، تغییر شکل داده و شروع به پیچ و تاب خوردن می کند. محققان دانشگاه توکیو برای ساخت پاهای روبات ترموبوت از این قانون استفاده کردند.

همان طور که اشاره شد پاهای خمیده این روبات با استفاده از این قانون ساده فیزیکی ساخته شده اند. البته در ابتدای کار وزن آنها بیش تر به سمت عقب روبات متمایل است. زمانی که کف این پاها با سطح داغی برخورد می کند، تمام پاها شروع به پیچ وتاب خوردن می کنند. در نتیجه این حرکت وزن روبات به واسطه پیچ و تاب خوردن ساختار پاهای آن، تغییر مرکز ثقل را تجربه خواهد کرد و به همین دلیل نیز این روبات رو به جلو و عقب خم شده و در عمل شروع به حرکت کردن می کند.

برای این که این روبات به حرکت در آید نیاز است که وزن، مقدار پیچ و تاب خوردن پاها و همچنین میزان تغییر شکل یافتن مواد با یکدیگر هماهنگ باشد. قاعدتا تا زمانی که سطحی که روبات بر روی آن قرار گرفته است داغ باشد، این روبات به حرکت خود ادامه خواهد داد.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا