وجود دریاچه های آب شیرین در گذشته مریخ

به عقیده دانشمندان، نتایج این مطالعه جدید می تواند دلیل قانع کننده ای بر این واقعیت باشد که در گذشته های بسیار دور مریخ، یعنی چیزی درحدود میلیاردها سال پیش حیات در این سیاره وجود دارد.

این مطالعه جدید نشان می دهد که یک سری دریاچه های آب شیرین در حفره عظیم 154 کیلومتری Gale Crater مریخ وجود داشته و نکته جالب تر اینکه این دریاچه ها برای صدها و یا هزاران سال پابرجا بوده اند.

این مطالعه توسط دانشمندان انستیتو فناوری کالیفرنیا و با تکیه بر داده های به دست آمده از مریخ نورد یک تنی کنجکاوی صورت گرفته است.

بر اساس این مطالعه، اگر به انبوه این دریاچه ها به طور انفرادی نگاه شود، اکثر آنها زودگذر بوده اند اما در نگاه کلی سیستم دریاچه ای پایداری در حفره Gale مریخ وجود داشته است.

جان گرازینگر که در این پروژه اکتشافاتی حضور داشته می گوید: اگرچه دیگر خبری از این دریاچه ها نیست اما به هر حال وجود آنها در گذشته مریخ اتفاقی مهم محسوب می شود که می تواند راه را برای کشف حیات احتمالی در این سیاره باز کند.

به باور این دانشمند، در میلیونها سال پیش مریخ محیطی مرطوب داشته و همین نکته می تواند دلیلی روشن بر وجود احتمالی حیات میکروبی در این سیاره باشد.

مریخ نورد کنجکاوی از آگوست سال 2012 اکتشاف در عمق حفره Gale مریخ را دنبال کرده است. این روبات که در قالب مأموریت 2.5 میلیارد دلاری راهی مریخ شده است در جستجوی حیات میکروبی در این سیاره است.