نانو ژل ضدحریق ساخته شد

اخیرا سه دانش آموز تهرانی(محمد رضا هروی، سجاد ناینی زاده، امیر حسین اسدی رازی) برای پیشگیری از رخ دادن فجایع عظیم آتش سوزی، موفق شدند با راه حلی ساده و ارزان نانو ژلی ضد حریق بسازند. برای واکاوی این دستاورد گفت وگویی با محمد رضا هروی، یکی از مبدعان این طرح انجام داد.

چه دلیلی باعث شد تا شما به سراغ ارایه چنین طرحی بروید؟

یکی از ساده ترین و موثرترین روش های قابل دسترس برای اطمینان خاطر یافتن از ایمنی در برابر حریق، پیشگیری از شروع آتش است. اگر این روش موفق انجام شود، دیگر نیازی به سایر ارزیابی های ایمنی در برابر حریق نیست. در حال حاضر دو راه برای پیشگیری از وقوع حریق ها وجود دارد؛ این پیشگیری به سه عامل مثلث حریق (منبع جرقه، سوخت و اکسیژن) بستگی دارد. تقریبا کنترل اکسیژن از محل غیر ممکن است بنابرین ما در این روش برای اجتناب از ایجاد حریق به دو عامل دیگر(پیشگیری از احتراق و محدود کردن سوخت قابل دسترس) متمرکز شدیم. ما در این روش برای اجتناب از ایجاد حریق از دو ماده فراوان در محیط  و ارزان قیمت دی اکسید سیلیس و دی اکسید منگنز استفاده کردیم و موفق به ساخت نانو ژل ضد حریق شدیم.

این دو ماده چه خصلتی داشتند که شما از آنها استفاده کردید؟

ضد حریق بودن در رنگدانه ها و کاتلیزورها، سختی و استحکام  زیاد پوشش‌های صنعتی، داروها و لوازم آرایشی و بهداشتی،  داشتن ساختارهای متخلخل، پولیش های مکانیکی و شیمیایی، عایق الکتریکی، فراوانی بسیار زیاد ترکیب در زمین، دمای ذوب و جوش بسیار بالا نانو ذرات سیلیس و همچنین ویژگی افزایش مقاومت حرارتی و رنگ سطح و باتری های لیتومی دی اکسید منگنز به عنوان یک ماده اولیه مفید و گزینه مناسبی برای اجرای این طرح بود.

این روش نسبت به روش های مشابه چه مزیتی دارد؟

سل-ژل از جمله روش های سنتز نانو مواد است؛ وقتی دو فرآیند«هیدرولیز»(واکنشی که در محیط آبی منجر به یونیزاسیون ماده می شود) و« پلیمراسیون» با هم صورت بگیرد. فرایند ترکیبی جدیدی را ایجاد می کنند که روش سل-ژل نامیده می شود.

از مزایای روش سنتز مد نظر که جزو سنتزهای پایین به بالا است می توان به بهره گیری از ابزار ساده، مقبولیت و کیفیت بالای محصول، خلوص به دست آمده بالای محصول ، توانایی انجام فرایند سنتز در دمای کم، امکان طراحی ترکیب شیمیایی و به دست آوردن ترکیب همگن اشاره کرد.

روش این کار چگونه است؟

ما در این روش آزمایشگاهی پارچه را به نانو ژل ضد حریق آغشته کرده و بارها روی شعله قرار داده ایم. در این روش پارچه با داشتن مقاومت بالا نسوخت. این کار با توجه به امکانات محدود ما به وسیله چراغ الکلی انجام شد اما در اصل این کار باید توسط دستگاه TGA انجام شود. کار این دستگاه به مراتب با افزایش دما، مقاومت پارچه را نسبت به حرارت معلوم می کند.

 مهمترین ویژگی های این روش کدامند؟

این طرح با توجه به داشتن ویژگی‌های خوب و ارزش بالای بهره برداری،  ساختار متخلخل دارد؛ با استفاده از این ویژگی می‌توان مواد جدید تولید و از آن به عنوان کامپوزیت استفاده کرد. این طرح نسبت به موارد نظیر خود برتری هایی چون سنتز و شرایط آسان(مواد قابل دسترس)، خطر بسیار کم و چسبندگی بسیار خوب دارد.

پس با این حساب کاربردهای این طرح نیز فراوان است؟

بله، از این طرح می توان به دلیل افزایش مقاومت حرارتی در لباس های آتش نشانان و همچنین جلوگیری از رخ دادن فجایع عظیم مانند آتش سوزی چادر حجاج در منا و آتش سوزی مرگبار سان فرانسیسکو و توکیو و… استفاده کرد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا