نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه ساختار فیزیکی نخستین گونه پرنده در جهان

بررسی های دیرینه شناسان نشان می دهد که نخستین گونه پرنده موجود در تاریخ کره زمین هم عصر با دایناسورها بوده و فسیل های این پرنده نیز به دست آمده است . البته در این میان در بین پژوهشگران در مورد نحوه پرواز و میزان قدرت مانور و اوج گیری این پرنده اختلاف نظر وجود دارد ، مطالعات جدید پژوهشگران به بازسازی تصویر دقیق از ساختار فیزیکی این پرنده و قدرت پرواز وی پرداخته و بخش های تاریک این موضوع را روشن کرده است .

بررسی و آزمایش های انجام شده روی بقایای یک فسیل بال پرندگان باستانی که بسیار سالم باقی مانده است نشان می دهد که این پرندگان دارای قدرت پرواز مناسبی بوده و همانند پرندگان مدرن امروزی قادر به پرواز و انجام مانور های هوائی بودند . مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که این پرندگان باستانی به راحتی قادر به پرواز ؛ اوج گرفتن ، شیرجه زدن در آسمان و انجام حرکت های مارپیچ در هوا بوده اند . 

گفتنی است فسیل این پرنده که در حدود 125 میلیون سال پیش زندگی می کرده است در مناطق مرکزی اسپانیا کشف شده و توسط تیمی از دانشمندان بین المللی مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است . این فسیل که به صورت بسیار استثنائی و جالب توجهی سالم باقی مانده است تنها ساختار استخوانی پرنده را نمایش نمی دهد بلکه در این فسیل نمای کاملی از ساختار ماهیچه ها و عضلات بال پرنده و بافت های نرم بدن وی نیز باقی مانده که دانشمندان بر اساس این مدارک دریافتند که این گونه اولیه از پرندگان قادر به انجام پرواز هایی با ارتفاع بالا و مانورهای پیجیده بوده است .

در همین زمینه لوئیز ام چیاپه Luis M. Chiappe مدیر موسسه پژوهشی دایناسورها Director of the Dinosaur Institute  در موزه حیات وحش لس آنجلس Natural History Museum of Los Angeles  اعلام کرد : " تطابق آناتومیک موجود بین عضلات و ساختار بال های این پرنده باستانی که در فسیل موجود قابل مشاهده است و بررسی و تطبیق آن با پرندگان موجود در دنیای امروزی نشان می دهد که نخستین گونه پرنده در جهان ، دارای قدرت ایرو دینامیک بوده و می توانسته مانند نمونه های امروزی پرندگان پرواز کند . "

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده طی آن ، در آخرین شماره مجله Scientific Reports منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل