نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه پایداری خوشه های كوچك

به تازگی دانشمندان ایرانی با تحقیق بر روی خوشه های مختلف، به بررسی میزان پایداری آنها پرداخته اند و به با مقایسه خوشه های متعدد توانسته اند به خصلت های خاص انرژی در برخی از دسته ها، دست پیدا کنند.

در این تحقیقات، نتایج حاصل از محاسبات تابعی چگالی را در بسته نرم افزاری VASP برای خوشه های (CdnTen (10-1=n و با استفاده از تقریب چگالی موضعی به روش امواج تصویری تقویت شده ارائه شده است. خواص ساختاری (طول و زاویه پیوند، عدد هم آرایی و پایداری)، الكترونی و اپتیكی (انرژی بستگی بر اتم، اختلاف مرتبه دوم در انرژی كل، گاف انرژی و چگالی بار جزئی) حالت های پایه خوشه ها مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته اند. با افزایش اندازه خوشه، گذار از حالت دو بعدی به سه بعدی برای 6=n→5=n رخ می دهد و عدد هم آرایی كاتیون ها و آنیون ها افزایش می یابد.

 میزان حداکثر برای این عدد برای اتم های Cd و Te برابر عدد هم آرایی آنها در حالت حجمی برابر با 4 است، با این وجود خصلت ساختاری بلور CdTe (تتراگونال) در آنها مشاهده نمی گردد. نتایج بدست آمده برای انرژی بستگی بر اتم و اختلاف مرتبه دوم در انرژی كل خوشه ها نشان می دهد كه خوشه های 9 و 6، 3 =n از پایداری بیشتری نسبت به همسایگان خود برخوردارند.

 همچنین از محاسبات گاف انرژی خوشه ها چنین استنباط می گردد كه خوشه های 3Te3Cd، Cd5Te5 و 9Te9Cd دارای گاف بزرگتری نسبت به همسایگان خود هستند كه بیانگر واكنش پذیری كمتر آنها نسبت به همسایه های یاد شده است. ترازهای HOMO ناشی از اوربیتال های Te-p و ترازهایLUMO یك حالت هیبریدی از اوربیتال های C d-s وTe-p بوده كه پربندهای چگالی بارهای جزئی نیز آن را نشان می دهند.

منبع: حیدرعلی شفیعی گل، حسینعلی نجاری، 1394، مطالعه پایداری خوشه های كوچك (CdnTen (n=1-10. فصلنامه شیمی كاربردی ، سال دهم، شماره 35.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل