وسوسه خوردن شیرینی و چاقی

 منصور رضایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی در برنامه «فراسو» در پاسخ به اين پرسش كه آیا شیرینی جات فقط شامل مواد قندی می شوند، گفت: شیرینی جات از جمله پرمصرف ترین مواد غذایی هستند که علاوه بر قندها یا کربوهیدارت ها از چربی ها و همچنین به میزان کمی پروتئین ها و لبنیات هم تشکیل شده اند. شیرینی جات به عنوان مواد غذایی پر کالری تلقی می شوند که امروزه مصرف آن رو به افزایش است.

وي در ادامه با بيان اينكه شیرینی جات فقط به شیرینی ها به همان مفهوم سنتی و همیشگی گفته نمي شود، افزود: امروزه طیف گسترده ایی از کربوهیدرات ها در بازار وجود دارند؛ موادی مثل بیسکوییت ها، شکلات ها، آبنبات ها، کیک ها و کلوچه ها همگی شیرینی جات و در واقع همان کربوهیدرات ها هستند که پر مصرف می باشند كه کودکان و نوجوانان نسبت به مصرف آن تمایل بيشتري دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به مضرات مصرف شیرینی جات اشاره و بيان كرد: شیرینی جات از مواد غذایی پرکالری هستند که باعث چاقی و افزایش وزن می شوند. علاوه برآن شیرینی جات به دلیل تشدید فضای اسیدی در دهان سبب تخریب و پوسیدگی دندانها خواهند شد. همچنین این مواد سبب تشدید رفلاکس که همان بازگشت اسید از معده به مری و ترش کردن است خواهند شد. در برخی منابع ذکر شده است که مصرف این مواد در افراد دارای افزایش ترشح اسید و همچنین التهاب معده سبب وخامت وضعیت معده افراد خواهد شد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آیا این باور درست است که مصرف شیرینی جات سبب ابتلای فرد به دیابت مي شود، گفت: خیر، مصرف شیرینی جات سبب افزایش وزن و چاقی خواهد شد. این چاقی در افراد مستعد و دارای سابقه ژنتیکی زمینه ابتلا به دیابت را فراهم خواهد آورد.

رضايي در ادامه افزود: باید سعی کنیم کالری دریافتی از شیرینی را مصرف کنیم یا به اصطلاح بسوزانیم، بنابراین از تجمع مواد قندی در بدن جلوگیری کرده و دچار چاقی نشویم.

وي با اشاره به گرفتن رژیم آنی پس از مصرف شيريني گفت: گرفتن رژیم آنی یک رفتار معمول است اما افراد باید دقت کنند که این رژیم های آنی تاثیری ندارند و این که ما یک یا دو روز بعد از یک مهمانی کم بخوریم تاثیری در انرژی دریافتی ما ندارد. بهترین راه برای مصرف کالری و انرژی دریافتی از شیرینی جات ورزش است؛ به خصوص ورزش هوازی. ورزش های هوازی مثل پیاده رویِ تند راه اصلی مصرف انرژی است و در کنار آن سعی کنیم مصرف شیرینی جات ما به حداقل برسد یعنی در حد همان مهمانی ها و مراسمات خلاصه شود .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه افزود: در علم تغذیه هر ماده غذایی که بیش از حد مصرف شود مضر است، و ما باید سعی کنیم به جای مصرف شیرینی ها یا همان قندهای ساده از قندهای پیچیده استفاده کنیم؛ منظور از قندهای ساده همان کیک ها و کلوچه ها و شیرینی ها است و منظور از قندهای پیچیده همان شیرینی های طبیعی مانند خرما و کشمش و عسل است. فرایند هضم این قندها بیشتر طول می کشد و ما دیرتر احساس گرسنگی و افت قند خون می کنیم. البته در مصرف این قندها هم باید حد تعادل رعایت شود.

وي با اشاره به عادت كردن افراد به شيريني خوردن افزود: معمولا پس از خوردن شیرینی جات در فرد احساس خوشایندی به وجود می آید که این احساس در نتیجه ترشح ماده ای به نام دوپامین در سطح مغز است. فرد برای تکرار این حس خوشایند به خوردن شیرینی  عادت می کند و این فرمان توسط سلول های مغزی منتشر می شود، بنابراین افراد می گویند به خوردن شیرینی عادت دارند.

رضايي با اشاره به اینکه برای مقابله با این عادت راهی وجود دارد، بيان كرد: اگر ذائقه خود را به خوردن مواد با مزه طبیعی عادت دهیم، ذهن ما نسبت به طعم گس سبزیجات عادت می کند. اگر سعی کنیم ذائقه کودکان مان را به طعم های سبزی و میوه عادت دهیم این کار راحت تر است.

به گزارش مهر، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پايان اظهاركرد: هر فردی در هر سنی می تواند این تغییر را در ذائقه خودش به وجود بیاورد، بنابراین باید کم کم به غذاهای کم شیرین عادت کرد؛ مضاف بر اینکه شیرینی جات و قندها می توانند در افراد احساس گرسنگی به وجود بیاورند بنابراین هم خود این مواد و هم پرخوری به دنبال مصرف شیرینی جات و دریافت کالری های مضاعف، باعث چاقی می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا