نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افسردگی پدران طی دوره بارداری همسران

مطالعات جدید نشان می دهد که تنها زنان باردار نیستند که به واسطه بارداری دچار استرس و افسردگی می شوند بلکه مردان این زنان باردار که پدر خواهند شد نیز در دوران بارداری همسر خود دچار چنین حالاتی می شوند .

پژوهش های انجام شده در مرکز بهداشت دانشگاه مک گیل (McGill University Health Centre) واقع در مونترال کانادا نشان می دهد که شیوع علائم افسردگی پیش از زایمان در تعداد قابل توجهی از مردانی که نخستین دوران بارداری همسر خود را تجربه می کنند، دیده می شود .

محققان در این پروژه تحقیقاتی 622 نفر از مردانی را که در انتظار پدر شدن بودند را انتخاب کرده و در خواست کردند تا به صورت آنلاین به پاسخ پرسش نامه های ارائه شده بپردازند. در این پرسشنامه ها ، خلق و خوی ، فعالیت بدنی ، کیفیت خواب ، حمایت اجتماعی ، سازگاری و استرس مالی این مردان در طول سه ماهه سوم بارداری همسرانشان مورد سنجش قرار گرفت .

نتایج این بررسی ها نشان می دهد که 13.3 درصد از این مردان ، بالا رفتن سطح نشانه های افسردگی را در دوران بارداری شریک زندگی خود تجربه کرده اند. قابل توجه است که بسیاری از عوامل مرتبط با افسردگی در مردان قابل اصلاح و تعدیل است به این معنا که ابزاری وجود دارد تا این گونه مردان بتوانند با مشکلات این چنینی مقابله کنند .

دکتر دبورا دا کوستا (Deborah Da Costa) از محققان این تیم پژوهشی معتقد است که سلامت روحی مردان فقط در طول زمان انتقال به نقش پدر شدن مطرح نبوده و تنها شامل افسردگی پیش از زایمان نمی شود بلکه پیش بینی می شود که این افسردگی پس از زایمان شریک زندگی اش به صورت قوی تر دیده شود .

بر اساس این مطالعات و با توجه به نتایج به دست آمده توسط پژوهشگران ، کارشناسان حوزه سلامت روانی توصیه می کنند که آموزش و غربالگری پدران در دوران بارداری همسرانشان می تواند در شرایط کاهش خطر ادامه افسردگی پس از زایمان همسر و به دنیا آمدن کودک مفید واقع شود .

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آمریکایی سلامت مردان (American Journal of Men’s Health) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است . جهت مشاهده متن کامل پژوهش فوق الذکر در ژورنال مربوطه ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل