راز موفقیت شرکتهای نوبنیان دره سیلیکون چیست؟
راید هافمن، مدعی است طی 20 سال گذشته، دنیا به ارزش شرکتهای نوبنیانی مانند لینکدین پی برده که از دره سیلیکون برخاسته است. درهٔ سیلیکون (Silicon Valley) نام منطقهای در حدود 70 کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در ایالات متحده است و شهرت این منطقه به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکتهای مطرح انفورماتیک جهان در آنجاست.
هافمن گفت: بسیاری از مردم شنیدهاند که تشکیلدادن تیم کوچکی که به دنبال ریسککردن و همچنین جمعکردن دانش و مقداری سرمایه لازم است، خوشایند است.
وی ادامه داد: آن چه دنیا هنوز باید بداند آن است که موفقیت واقعی چیز دیگری هم لازم دارد و این که در یک بازار مدرن که اینترنت به آن سرعت میدهد، وقتی آنچه که مردم میخواهند در اختیار دارید، باید ابزار لازم برای بسطدادن فعالیتتان را در سرعتهای بالا داشته باشید.
هافمن اظهار داشت: آنچه اکثر مردم درباره این که چرا تا این حد شرکتهای زیادی از دره سیلیکون نشات گرفتهاند، باید بدانند این است که چنین شرکتهای نوبنیانی چگونه منشعب میشوند (scale up).
وی این موضوع را blitzscaling میخواند و به منشعبشدن سایتهای اجتماعی به عنوان نمونه عالی این واقعیت اشاره کرد.
در واقع blitzscaling سوژه یک کلاس دانشگاهی است که هافمن قرار است در دانشگاه استنفورد آن را تدریس کند و این دانشگاه زمینهای برای کارآفرینهاست.
در سالهای گذشته سرمایهگذاران بزرگی مانند پیتر تیل (Peter Thiel) و سام آلتمن (Sam Altman) در باره واقعیتهای کارآفرینی دره سیلیکون در کلاسهای استنفورد درس دادهاند و این دانشگاه امیدوار است با هافمن این نوع کلاسها یک گام بیشتر به جلو بردارند.
آلن بلو (Allen Blue)، یکی از موسسان لینکدین و پروفسور برجسته علوم رایانه به نام «مهران سهامی» به همراه متخصصان دیگری موضوع blitzscaling را از لحاظ تکنیکهای استخدام، شیوههای مدیریت، استراتژیهای مالی، بازاریابی و هر مولفه دیگری در این رابطه تدریس خواهند کرد.
مانند آلتمن و تیل، هافمن کلاس خود را در گروه علوم رایانه تدریس خواهد کرد، گرچه دانشجویان دیگر از خارج از استنفورد میتوانند در این کلاس شرکت کنند. پروفسور سهامی معتقد است این کلاس، فناوریهای موردنیاز برای blitzscaling را بررسی خواهد کرد.
برای راید هافمن، رشد سریع نیازمند راهکارهای فناورانه و مرهون منشعبشدن (scale up) یک سازمان است اما تمامی این فرآیندها باید فعالیتهای انسانیشان را همراه با محصولات خود بسط دهند.
هافمن در این باره گفت: زمانی که در تلاش برای پیریزی یک تجارت هستید، باید سازمانی شامل صدها هزار انسان را تشکیل دهید و چنین موضوعی نیازمند پاسخدادن به این پرسش است که چگونه این کار را با موفقیت و هراه با تکاملدادن محصولات انجام دهید.؟ چگونه مشتریانتان را داشته باشید و این که چگونه محصولاتتان را به آنها بفروشید؟ چگونه به آنها خدمات بدهید و این که چگوه نسل جدیدی از محصولات را ارائه دهید زیرا شرکتهای زیادی در فضای مشابه با یکدیگر رقابت میکنند.
در این جا، مشکل کار تغییرات پویایی است که از دهها کارمند تا صدها و هزاران کارمند و از هزاران تا دهها هزار کارمند لازماند. هافمن توضیح میدهد که در هر یک از این سطوح باید به طور متفاوتی استخدام کنید، به طور متفاوتی ارتباط برقرار کنید و به طور متفاوتی مدیریت کنید.
هافمن به این نکته اشاره میکند که شرکتهای چینی نیز به سرعت این عمل انشعاب (scale up) را انجام میدهند و این که شرکتهای دیگری مانند شرکت آمازون در سیاتل و شرکت اسکایپ در اروپا نیز به رشد شرکتهای دره سیلیکون دست یافتهاند.
No tags for this post.