نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جایزه نوبل ادبیات به سوتلانا الکسیویچ نویسنده اهل بلاروس رسید

 الکسیویچ نویسنده اهل بلاروس که با آثاری شامل چهره غیرزنانه جنگ و پسران زینکی پیش از این در حوزه ادبیات معاصر جهان مطرح بود زندگی و جنگ را در اتحاد جماهیر شوروی سابق و کشورهای نزدیک به آن ترسیم کرده است.
این نویسنده 67 ساله اهل بلاروس رقابت تنگاتنگی را با هاروکی موراکامی نویسنده نام آشنای ژاپنی و فیلیپ راس از مهمترین رمان نویس های زنده آمریکایی و علی احمد سعید مشهور به آدونیس شاعر سوری برای دریافت جایزه نوبل در سال جاری داشت.
جایزه نوبل ادبیات به عنوان مهمترین جایزه ادبی جهان از سال 1901 هرسال به یک نویسنده روز دهم دسامبر (19 آذر) همزمان با سالروز درگذشت آلفرد نوبل بنیانگذار آن در استکهلم اعطا می شود. آلفرد نوبل، شیمیدان و مخترع سوئدی سال 1833 به دنیا آمد و 63 سال بعد در سال 1896 درگذشت. ارزش مادی این جایزه حدود 880 هزار یورو است.
بنیاد نوبل در پی تنظیم وصیت نامه آلفرد نوبل در سال 1900 شکل گرفت. نوبل بخش عمده ثروتش را برای جایزه ای درنظر گرفت که با نام خود او به برجسته ترین تلاش ها در پنج زمینه فیزیک‏، شیمی، علوم‏ پزشکی‏ یا فیزیولوژی، ادبیات و صلح اهدا می شود.
به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی نوبل پرایز،پاتریک مودیانو نویسنده شهیر فرانسوی و آلیس مونرو نویسنده صاحب سبک کانادایی و استاد داستان کوتاه به ترتیب در سال های 2014 و 2013 این جایزه را دریافت کردند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل