نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

راهکاری نهایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

هیدروکسی آپاتیت یکی از مهمترین کلسیم فسفات ها برای کاربردهای دندانپزشکی است. نانو هیدروکسی آپاتیت قابلیت بازسازی ساختار مینای دندان را دارد و از لحاظ فاز و ترکیب شیمیایی به مینای دندان نزدیک است. این ترکیب سختی مشابهی با دندان دارد و ظاهری سفید به دندان می بخشد.

منیزیم نیز یکی از فراوان ترین یون ها در بافت معدنی انسان است. محتوای یون منیزیم محلول پیرامون مینا در اطراف بلورها، نقش مهمی در تشکیل و توسعه مینا دارد و میزان جذب یون های منیزیم، دمینرالیزاسیون(سایش شیمیایی دندان ها) مینای دندان را تنظیم می کند.

ترکیب نانو پودر منیزیم کربنات هیدروکسی آپاتیت با دو مکانسیم (تقویت کردن سطح دارای نقص و تخلخل ، یک منبع کلسیم، فسفر و منیزیم در شرایط اسیدی و انحلال ترکیبات آپاتیت و کاهش فرایند دمینرالیزاسیون)در فرایند دمینرالیزاسیون ضایعات مینایی اثر گذار است.

در این طرح نانو میله های منیزیم هیدروکسی آپاتیت کربناته سنتز و مشخصه یابی شد. پس از بررسی ها و آزمایش های لازم اثر آن روی ترمیم پوسیدگی دندان نشان داده شد. یکی از کاربردهای این نانو میله ها استفاده محصولات بهداشت دهان و دندان مانند خمیر دندان، وارنیش و دهان شویه است.

حضور همزمان منیزیم و کربنات در ترکیب، افزایش سریع سختی دندان از جمله نو آوری این طرح است.همچنین داشتن شباهت زیاد این ترکیب شیمیایی به بافت دندان از مزایای این طرح به حساب می آید.

این ترکیب می تواند برای بهداشت دهان و دندان در خمیر دندان، دهان شویه، موس و وارنیش های دندانی کاربرد داشته باشد.

گفتنی است، این طرح از سوی فرهاد بخشی، دانشجوی مقطع دکترای رشته مهندسی پزشکی- بیومتریال ارایه شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل