افزایش صادرات محصولات «های‌تک» همکاری سایر ارگان‌ها را می‌طلبد

دکتر مجید متقی طلب در گفت وگو با خبرنگار سیناپرس گفت:هم اکنون به جزء معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، دستگاه های دیگر به صورت مستقیم به بحث شناسایی هرچه بیشتر وعرضه محصول های دانش بنیان و هایتک ایرانی به بازارهای بین المللی ورود پیدا نکرده اند زیرا این محصول‌ها هم اکنون نسبت به صادرات غیر نفتی دیگر مانند فرش، صنایع دستی، مصالح ساختمانی و… رقم معناداری ندارند. اگر رقم صادراتی این شرکت ها نیز رشد پیدا کند شاید آنها هم پای کار بیایند.

وی افزود: ما هم اکنون پیگیر مجاب کردن وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و وزارت امور خارجه برای تحقق همکاری بیشتر هستیم. در این بین وزارت امور خارجه می تواند نسبت به سایر ارگان ها در این خصوص به ما کمک کند؛ معمولا سفارتخانه در کشورهای دیگر اتاق های تجاری و بازرگانی دارند. متاسفانه هم اکنون این اتاق ها چندان شکل نگرفته اند. امیدواریم در آینده این اتاق ها فرم و انسجام  بیشتری پیدا کنند.

وی اظهار کرد:علاوه بر بحث صادرات محصولات باید توجه جدی هم به خدمات دانش بنیان شود. توجه به این خدمات می تواند ظرفیت خیلی خوبی در داخل کشور به وجود آورد بنابراین من از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزرات امور خارجه تقاضا دارم ما را برای تحقق این امر مهم یاری کنند. به عنوان مثال می توان ارتباطات کشورمان با سایر کشورها را زمان اوج حضور نمایندگان کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی  در ایران تعمیق بخشیم؛ در این زمان ها می توان نمایشگاهی از دستاوردهای دانش بنیان در خود ریاست جمهوری که محل ورود و خروج است، برگزار کرد.

وی یاد آور شد: متاسفانه بسیاری از نمایندگان این کشورها تصور مبهمی نسبت به دستاوردهای محققان ایرانی ها دارند. اغلب آنها تصور شان از ایران مانند کشورهای منطقه است. تجربه حضور در نمایشگاه های مختلف نشان داده است که بسیاری از این افراد با مشاهده دستاوردهای ایرانیان دچار شگفتی شده‌اند.

وی گفت: افزایش این برد تبلیغاتی و معرفی این محصول ها می تواند نقش موثری برای ورود شرکت های دانش بنیان به بازارهای بین المللی و روابط بهتر ما با سایر کشورها داشته باشد. ما برای تحقق این هدف نیاز به حمایت بیشتر مسوولان داریم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا