نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سی تی اسکن قربانیان دو هزار ساله آتش فشان

تیمی از پژوهشگران در رشته های گوناگون به سرپرستی ماسیمو اوسانا Massimo Osanna باستان شناس و مدیر پروژه کاووش های شهر پمپئی  Pompeii در کشور ایتالیا در حال مطالعه بقایای استخوانی ساکنان باستانی این شهر هستند . این تیم که متشکل از متخصصان باستان شناسی ، کامپیوتر ، رادیولوژی و دندانپزشکی است در حال تصویر برداری از بقایای استخوانی مردم این شهر با کمک سی تی اسکن هستند .

لازم به توضیح است که شهر پمپئی یکی از شهرهای باستانی بسیار مشهور است زیرا این شهر و ساکنان ان به طور کامل و در یک روز از بین رفته و به صورت دست نخورده برای هزاران سال باقی ماندند . بر اساس مستندات تاریخی ، روز نوزدهم اکتبر سال 79 میلادی برای ساکنین دو شهر باستانی پمپی و هرکولانیوم ، روز پایان جهان بود زیرا در این روز کوه آتشفشانی وزوو با فورانی ناگهانی مردم شهر را غافلگیر کرد . در ابتدا مقادیر زیادی گاز سمی از دهانه این کوه خارج شده و این موضوع سبب مرگ مردم این دو شهر شده و سپس لایه ای از خاکستر روی همه چیز را پوشاند تا در نهایت لایه ای قطور از مواد مذاب بر روی شهر و ساکنان آن قرار گرفت . به این ترتیب یک شهر باستانی با مردمان و ساکنانش به همان صورت اولیه برای سال هایی طولانی باقی ماندند .

لازم به توضیح است که در اواخر قرن نوزدهم میلادی جوزپه فیورلی Giuseppe Fiorelli باستان شناس مشهور ایتالیائی با به کار بستن و ابداع روشی بر اساس تزریق ملات گچ توانست قالب پیکر قربانیان این شهر را بازسازی کرده و از زیر زمین خارج کند . در حقیقت در هنگام فوران آتش فشان در شهر پمپئی ، در ابتدا مردم این شهر بر اثر استنشاق گازهای سمی خفه می شوند و در ادامه قشری نسبتا ضخیم از خاکستر ، روی بدن ان ها را پوشانده و در نهایت مواد مذاب وارد شهر شده و روی خاکستر ها قرار گرفته و برای هزاران سال باقی می ماند . پیگر قربانیان این حادثه در زیر خاکستر و مواد مذاب نیمه جامد به شکل قالب هایی طبیعی عمل کرده و شکل بدن آن ها پس از سرد شدن مواد مذاب ، به طور دقیق باقی می ماند . فیورلی با تزریق گچ به این حفره ها و برداشتن لایه های آتش فشانی از روی گچ توانست شکل دقیقی از ساختار فیزیکی و حالت قربانیان فاجعه را ترسیم کند ولی این موضوع سبب شد تا بقایای این قربانیان و استخوان های آن ها در زیر گچ مدفون شده و باستان شناسان امکان دسترسی و انجام آزمایش روی آن ها را نداشته باشند .

ماسیمو اوسانا در گفتگو با خبرنگاران در توضیح این مساله اعلام کرد : ” این پژوهش می تواند اطلاعات بسیار دقیق و جدیدی از ساکنان این سرزمین در اختیار ما قرار دهد . اطلاعاتی دقیق از سن ؛ جنسیت ، برنامه غذائی ، بیماری ها و طبقه اجتماعی این افراد . “

از سوی دیگر الیسا واناکوره Elisa Vanacore دندانپزشک و متخصص ارتودونسی که در این پژوهش ها مشارکت دارد اعلام کرد : ” مطالعات ما نشان می دهد که مردم ساکن این شهر از شرایط بسیار مناسب بهداشت دهان و دندان برخوردار و رژیم غذائی آن ها سرشار از میوه ها و سبزیجات بوده است . مطالعات اولیه ما همچنین نشان دهنده سطح بالائی از ماده فلورین  fluorine  در این منطقه جغرافیائی است .”

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل