تصویر هدف آینده مریخ پیمای کنجکاوی

مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) سازمان فضایی  ناسا در حال بررسی و حفاری سوراخ های دامنه های پایینی کوهی به نام شارپ (Sharp) در سیاره مریخ است. این کوه در منطقه ای از سیاره سرخ قرار دارد که دانشمندان آن را به نام واحد استیمسون (Stimson Unit) می شناسند. شایان ذکر است که این منطقه به اندازه برای دانشمندان شگفت انگیز بوده است که این مریخ نورد به تازگی از ماموریت اصلی خود دست کشیده است و قرار است تا در کنار ماموریت های مرسوم خود، در طول ماه ها و حتی سال های آتی به جمع آوری عکس های دور برد از این منطقه کوهستانی در مریخ بپردازد.

در  ادامه این خبر تصویری را مشاهده می کنید که توسط این مریخ پیما برداشته شده است. این عکس ترکیبی در 9 سپتامبر سال 2015 میلادی توسط این مریخ نورد تهیه و به زمین ارسال شده است. این عکس متعلق به یک خط الراس طولانی است که در پس زمینه تصویر نمایان است و در دو مایلی (3.2 کیلومتری) این مریخ نورد قرار گرفته است. ساختار این خط الراس به نحوی است که می توان دریافت که این منطقه با نوعی از اکسید آهن به نام هماتیت (hematite) پوشانده شده است.

در پشت سر این خط الراس تپه ای قرار گرفته است که سرشار از مواد معدنی خاک رس است. تمامی این ویژگی ها نشان دهنده تعاملات پایدار با آب هایی است که میلیارد ها سال پیش در این منطقه جاری بوده اند. شایان ذکر است که برای بررسی دقیق تر این موارد، ناسا قصد دارد در آینده ای نزدیک کاوشگر جدیدی را به این منطقه ارسال کند.

آشوین واساوادا (Ashwin Vasavada) به عنوان یکی از دانشمندان فعال در پروژه مریخ نورد کنجکاوی  در این باره بیان کرد: «تفکر به این که این مریخ نورد روزی وارد این تپه های کم ارتفاع می شود و در بین آنها به کاوش می پردازد تنها چیزی بود که بیش از این عکس موجب شگفتی و هیجان ما شد.»

با نگاهی دقیق متوجه خواهید شد که در این تصویر آسمان مریخ به رنگ آبی به نظر می رسد. در صورتی که در واقعیت معمولا آسمان مریخ کرم رنگ است.

البته ناسا در این باره به ارائه توضیحاتی دست زده است. این سازمان برای وجود این رنگ، این دلایل را ارائه کرده است: «رنگ ها در این تصویر به گونه ای تنظیم شده اند که تپه های موجود در این عکس به رنگ تقریبی آنها در زمین شبیه تر باشند به این ترتیب زمین شناسان می توانند بهتر به بررسی این سنگ ها بپردازند. تنظیم میزان سفیدی تصاویر می تواند فقدان رنگ آبی را در مریخ جبران کند و به این ترتیب آسمان مریخ به رنگ آبی به نظر می رسد و گاهی اوقات سنگ های تیره و سیاه نیز آبی رنگ می شوند.»