نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جستجوی اعماق آب با روبات کنجکاو

دنیای زیر آب همواره مملو از ناشناخته هاست. درحالی که بسیاری تصور می کنند در اعماق آب ها انبوهی از کوسه ها و ماهی های خاص ریز و درشت زندگی می کنند و یا در گوشه و کنار دریاها بقایای برجای مانده از کشتی های غرق شده وجود دارد اما باز هم باید گفت که انبوهی از ناشناخته ها در این نقاط قرار دارند که شاید به این راحتی ها نتوان شناختی از آنها پیدا کرد.

محققان انستیتو اقیانوس شناسی Woods Hole در ماساچوست نرم افزار مخصوصی بر روی یک روبات با قابلیت شنا در زیر آب سوار کرده اند که برای کمک به دانشمندان در کشف ناشناخته های اعماق آبها کارایی مناسبی دارد.

در واقع مهمترین ویژگی این روبات حس کنجکاوی آن است. روبات با قرار گرفتن در زیر آب و در حالی که اطلاعات اندکی از محیط اطراف خود دارد به تدریج به جستجو در الگوهای اطلاعاتی ذخیره شده در خود اقدام کرده تا با استفاده از نتایج آنالیز آنها به کنکاش کنجکاوانه خود در محیط ناشناخته ادامه دهد.

محققان این انستیتو که با محققانی از دانشگاه مک گیل همکاری داشته اند روبات مورد نظرشان را به گونه ای برنامه ریزی کرده اند که با گذشت زمان و پیشروی هرچه بیشتر در زیر آب، شناخت بیشتری از محیط پیدا می کند.

نکته جالب توجه در بررسی هایی صورت گرفته بر روی این روبات، ابراز واکنش به غواصی بود که برای مدتی در کنار آن مشغول شنا کردن بود.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل