چرنوبیل بهشت احیا شده گونه های جانوری

دانشمندان به فراوانی گونه های جانوری نظیر آهو، گوزن شمالی، گراز و صد البته گرگها در محل وقوع انفجار دردناک چرنوبیل به عنوان اتفاقی جالب توجه در دنیای حیات وحش نگاه می کنند.

در پی انفجارنیروگاه اتمی چرنوبیل که در سال 1986 روی داد، نزدیک به 116 هزار تن از آن منطقه گریخته و 220 هزار تن دیگر نیز مجبور به انتخاب مکانی تازه برای ادامه زندگی خود شدند. در نتیجه محدوده وسیعی به بزرگی 4200 کیلومتر مربع در حد فاصل بلاروس و اوکرین برای سالیان طولانی خالی از سکنه مانده است.

با گذشت نزدیک به سه دهه از آن اتفاق اکنون مشخص شده است که با خروج انسانها از محیط هایی که حتی سخت ترین رویدادها نظیر انفجار اتمی را سپری کرده اند، طبیعت این توانایی را دارد که به تدریج به وضعیت باشکوه قبلی خود بازگردد. در نتیجه می توان گفت اثرات مخربی که انسانها برای پایداری طبیعت به همراه دارند دسته کمی از مخاطراتی همچون انفجار اتمی ندارند.

بیل لاورنس از دانشگاه جیمز کوک استرالیا می گوید: احیای طبیعی محیط زیست اطراف چرنوبیل یک پیام روشن دارد و آن اینکه شاید لازم باشد مردم برخی از مناطق جهان را به حال خود رها کنند تا محیط زیست آسیب دیده آنها بار دیگر به شکوه پیشین خود بازگردد.

مطالعات دانشمندان در حد فاصل سالهای 2008 تا 2010 گویای آن است که محیط زیست به شدت آسیب دیده مناطق اطراف چرنوبیل به طور طبیعی احیا شده و حالا انبوهی از جانوران وحشی در آن زندگی می کنند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا