نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

1800 گونه گیاه دارویی در ایران وجود دارد

محمود خدادوست روز چهارشنبه در کنگره بین المللی طب مکمل و جایگزین در مشهد افزود: قریب به هزار و 800 مورد از گونه های گیاهی موجود در ایران دارای اثرات دارویی هستند.
وی شمار گونه های گیاهی شناسایی شده در سطح جهان را 750 هزار مورد عنوان کرد و گفت : 75 هزار گونه از این گیاهان دارای اثرات دارویی و درمانی است.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: استفاده از ظرفیتهای گیاهان دارویی در ایران می تواند نقش موثری در تهیه داروهای اثربخش داشته باشد. 
دکتر خدادوست با اشاره به سابقه کشور در زمینه طب سنتی افزود: طب ایرانی یک مکتب علمی است که روش تشخیص و درمان مستقل دارد و پشتوانه آن نیز 14 هزار عنوان اثر مکتوب در این زمینه است.
وی ادامه داد: هم اینک کشورهای مختلف جهان نسبت به طب سنتی توجه ویژه ای دارند، کاربرد طب سنتی در کنار طب رایج به دلیل ریشه دار بودن آن در فرهنگ و باور عمومی و سهولت و دسترسی آن در طول سه دهه گذشته مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی نیز قرار داشته است.
وی گفت: سازمان بهداشت جهانی در این راستا تاکید کرده کشورهای عضو می بایست طب سنتی بومی خود را وارد نظام سلامت کرده و از این ظرفیت استفاده کنند.
معاون طب سنتی وزارت بهداشت افزود: کشور ایران تا سال 2007 میلادی موفق شد آموزش طب سنتی را وارد دانشگاههای علوم پزشکی نماید و زمینه تحصیلات آکادمیک در این زمینه را فراهم آورد اما تاکنون از ظرفیتهای طب سنتی در نظام سلامت کشور به نحو مطلوب استفاده نشده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که کشور سوییس توانسته تا 50 درصد از ظرفیتهای طب سنتی و ژاپن تا 48 درصد از ظرفیتهای این طب را در نظام سلامت خود مورد بهره برداری قرار دهند.
دکتر خدادوست گفت: استقبال نسبت به استفاده از ظرفیتهای طب سنتی و مکمل، جهانی شده لذا کاربرد روشهای ایمن و اثربخش این طب برای ارتقا سلامت جامعه ضروری است.
کنگره بین المللی طب مکمل و جایگزین به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا روز 17 مهر ماه ادامه دارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل