نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تولید 9 نانو داروی خوراکی

دکتر مهرداد حمیدی، استاد نانو فناوری دارویی و رییس دانشکده داورسازی زنجان و مدیرعامل شرکت دانش بنیان داروسازی تریتا در گفت و گو با خبرنگار سینا پرس گفت: هم اکنون تعداد قابل توجهی از داروهای مورد استفاده در درمان های پزشکی در آب به میزان پایینی حل می شوند یا کاملا نا محلولند. حلالیت محدود یک مولکول دارویی در آب می تواند به نوبه خود موجب فراهمی زیستی پایین دارو و در نتیجه عملکرد درمانی نامطلوب آن دارو شود.

وی افزود:هدف اصلی ما در این شرکت پدید آوردن فناوری های جدید در زمینه داروسازی است. نانو پلاس یک بسته فناوری نوین است که اخیرا توسط پژوهشگران این شرکت ابداع شده است. ایده اصلی حاکم بر این فناوری بهبود سرعت و میزان انحلال داروهای با حلالیت ضعیف در آب از طریق تولید ذرات در مقیاس نانو است. این امر باعث افزایش قابل توجهی در کارایی درمانی دارو به دنبال تجویز دوزهای به مراتب کمتری از دارو در مقایسه با مقدار مورد استفاده روزمره را سبب می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در مرحله نخست برنامه توسعه نانو پلاس، 9 نانو داروی خوراکی از جمله استامینوفن، آتورواستاتین (یکی از موثر ترین داروهای پایین آورنده چربی خون)، سیکلوسپورین( داروی موثر در جلوگیری از رد پیوند کلیه، قلب و…)، ایبوپروفن( پرمصرف ترین داروی ضد درد و ضد التهاب)، فنوفیبرات(رایج ترین دارو در کاهش کلسترول و تری گلیسیریدها)، رپاگلیناید( از گروه داروهای مگلیتینایدی که اخیرا برای درمان دیابت مورد توجه قرار گرفته است)، آزیترومایسین(داروی موثر برای درمان عفونت های ریوی، رحمی و گوش میانی)، کارودیلول( دارویی برای درمان نارسایی قلبی، ایسکمی)، اپرپیتنت (دارویی برای پیشگیری از تهوع حاد و تاخیری و نیز استفراغ ناشی از شیمی درمانی) در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی تولید کردیم.

وی اثر بخشی سریع و طولانی مدت به همراه کمترین عارضه را از جمله مزایای این نانو داروها برشمرد و گفت: این فناوری برای نخستین بار در دنیا توسط محققان این شرکت ایجاد شده است و به زودی در مقیاس صنعتی تولید و با رویکردی جهانی روانه بازار مصرف خواهد شد.

وی بیان کرد: تغییر الگوی پراکنش بیماری‌های جهان در آغاز هزاره سوم برنامه های تحقیق و توسعه این شرکت را سوی بیماری های سیستم اعصاب مرکزی و بیماری های قلبی و عروقی معطوف کرده است. تیم تحقیقاتی تریا درصدد است در زمینه مقابله با بیماری های جهانی و مسایل بهداشتی وارد عمل شود و سهم قابل توجهی در مبارزه های جهانی، منطقه ای و ملی در برابر مشکل های بهداشت و درمان انسانی در حال ظهور بر عهده گیرد.

گفتنی است، تمامی نانو داروهای تولید شده این شرکت هم اکنون دارای مجوز تولید سری ساخت اول از وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند و به علاوه تاییدیه نانو مقیاس برای این نانو داروها از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اخذ شده است.

                                

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل