رشد اقتصادی ایران در برنامه ششم، متوازن و سبز است

 معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست چالش ها و افق های پیش روی کارآفرینی محیط زیست با اشاره به حرکت جهانی برای دستیابی به اقتصاد سبز، اظهار کرد: ایران نیز خواستار دستیابی به توسعه و رشد اقتصادی با تاکید بر رشد اقتصادی سبز است که این به معنای دستیابی به رشد اقتصادی و اشتغال بدون تخریب یا ایجاد آلودگی در محیط زیست است. وی با تاکید بر اینکه رویکرد اقتصادی قابل تفکیک از محیط زیست نیست، گفت: دولت یازدهم نیز با رویکرد مثبت به محیط زیست و اولویت بخشی به این حوزه، اقتصاد سبز و توجه به رشد اقتصادی ملازم با مسایل محیط زیستی را مورد پیگیری قرار داده است.

ابتکار ادامه داد: به دلیل استفاده از منابع بیش از ظرفیت زیستی کشور و چالش های حاد محیط زیستی که در شرایط کنونی با آن مواجه هستیم، راهی جز اقتصاد سبز و هماهنگی رشد و توسعه اقتصادی با استانداردها، ضوابط و جهت گیری های زیست محیطی نمانده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست، فن آوری ها، دانش، تکنولوژی و کارآفرینی سبز را از ابزار مهم حرکت در مسیر توسعه پایدار و اقتصاد سبز برشمرد و گفت: در کنار این موارد باید از دانش و تجربه مثبت جهانی نیز بهره گرفت که در همین راستا با برخی کشورهای پیشرفته دنیا در این زمینه مذاکرات و اقدامات مشترکی صورت گرفته است.
ابتکار افزود: فعالیت های مشترک مطالعاتی میان ایران و ژاپن، تشکیل کارگاه های تبادل اطلاعات فنی و مشورتی میان ایران و نروژ، دوره آموزشی مجازی با یکی از دانشگاه های معتبر آمریکا، فعالیت های مشترک علمی و عملی با ایتالیا و فرانسه در همین راستا در حال پیگیری و انجام است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست های مهم سازمان حفاظت محیط زیست در عرصه بین المللی، گسترش و توسعه همکاری و تبادل دانش و تجربیات در عرصه های مختلف پژوهش و فناوری مرتبط با محیط زیست است، تصریح کرد: در نهایت این همکاری های بین المللی منجر به ایجاد زمینه برای فعالیت و همکاری بخش خصوصی و کارآفرینان فعال حوزه محیط زیست در داخل کشور خواهد شد.

 صندوق ملی محیط زیست شتاب دهنده رشد فناوری های سبز در کشور
ابتکار گفت: فعالیت صندوق ملی محیط زیست می تواند شتاب دهنده رشد فناوری های سبز و حمایت از نوآوری های این حوزه از طریق تجاری سازی آنها در کشور باشد.
وی با اشاره به برخی از اقدامات این سازمان برای تعامل بیشتر این حوزه با بخش خصوصی، گفت: معاونت انسانی سازمان با تشکیل کارگروهی ویژه برای تعامل با بخش خصوصی و دفتر پژوهش و فناوری سازمان از طریق ارجاع طرح ها به دفاتر تخصصی و انجام اقدامات حمایتی از پروژه های مرتبط تلاش کردند تا تعامل مناسبی میان سازمان و بخش خصوصی ایجاد کنند.
وی ارتباط و تعامل سازنده بخش خصوصی و دولتی را بسیار سازنده و اثرگذار دانست و افزود: به همین دلیل در دولت یازدهم تلاش شد با اتخاذ سیاست های حمایتی از شرکت ها و پروژه های دانش بنیان و فناوری های سبز و بازنگری و اصلاح در جهت گیری ها و ساختارها، اتخاذ سیاست های تشویقی تعاملی منطقی و تسهیل ارتباط میان بخش دولتی و خصوصی شکل گیرد.
ابتکار یکی از این ساختارها را تاسیس صندوق ملی محیط زیست برشمرد و افزود: این صندوق ابزار مهمی برای تقویت مالی برنامه های مختلف زیست محیطی و اجرای سیاست های محیط زیست در کشور، برای جلب مشارکت های بین المللی است.
وی تاکید کرد: فعالیت صندوق ملی محیط زیست می تواند شتاب دهنده رشد فناوری های سبز و حمایت از نوآوری های این حوزه از طریق تجاری سازی آنها در کشور باشد.

 حمایت از فعالیت های بخش خصوصی و کارآفرینان فعال حوزه محیط زیست
ابتکار ادامه داد: حمایت از فعالیت های بخش خصوصی و کارآفرینان فعال حوزه محیط زیست برای دولت یازدهم یک فرض است و بسیاری از سیاست های اتخاذی در راستای حمایت و توانمندسازی فعالیت های مربوط به فناوری ها و اقتصاد سبز صورت می گیرد.
وی از نمایشگاه بین المللی محیط زیست به عنوان فرصتی ارزشمند برای معرفی ملی و بین الملی فعالیت بخش خصوصی و کارآفرینان فعال حوزه محیط زیست نام برد و گفت: تلاش می کنیم در نمایشگاه امسال، بخشی را به فن بازارهای سبز اختصاص دهیم.
ابتکار با بیان اینکه این سازوکارها می تواند به ایجاد ارتباط قوی تر با سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه در حوزه پژوهش و سیاست گذاری، تسهیل گری و شتاب گری برای ارتباط با سرمایه گذاران و بخش خصوصی و ایجاد بازار برای فناوری های سبز ارایه شده باشد، افزود: اجرای ضوابط، سیاست ها و استانداردهای سخت گیرانه تر در حوزه محیط زیست نیاز به فناوری های نوین دارد که این مهم از طریق همین تعادل و ارتباط میسر می شود.

تلاش برای حمایت ملی و بین المللی از کارآفرینان
ابتکار تاکید کرد: تلاش می کنیم در بعد داخلی و بین المللی تسهیل گر و حامی کارآفرینان و بخش خصوصی فعال در حوزه محیط زیست باشیم زیرا فعالان این عرصه سرمایه های اجتماعی و اقتصادی بسیار ارزشمند کشور هستند.
مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه با مروری بر شرایط محیط زیست در جهان و ایران، گفت: راهکار خروج از این بحران محیط زیستی فراگیر، حرکت در مسیر اقتصاد سبز و توسعه پایدار است.
وی افزود: اقتصاد سبزی که امروز دنیا بر آن تاکید دارد، همان اصل 50 قانون اساسی ایران و توجه به حقوق نسل های آینده در استفاده از منابع است.
مظاهری یکی از مهمترین ارکان اقتصاد سبز را مشاغل سبز و تاکید بر اقتصاد کم کربن دانست و اظهار کرد: در همین راستا سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاه های متولی مکلف به انجام سلسله اقداماتی به منظور بالابردن مهارت های پایه نیرو کار هستند.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه مشترک میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با محوریت شناسایی مشاغل سبز و اشتغال زایی در حوزه محیط زیست، گفت: مطابق با این تفاهم نامه هر دو دستگاه متعهد به همکاری برای کارآفرینی و ترویج مشاغل سبز شدند.
زهرا جواهریان مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبات اجلاس ریو 20 گفت: اقتصاد سبز و جایگزینی اهداف توسعه هزاره با اهداف توسعه پایدار دو محور اصلی این اجلاس بود.
وی افزود: این موضوع نشان دهنده پیوند عمیق محیط زیست و اقتصاد است و در نگاه نوین برخلاف نگاه سنتی، اقتصاد باید همگام با حفظ محیط زیست، رشد و توسعه یابد.
جواهریان با یادآوری حضور رییس جمهور در اجلاس توسعه پایدار سازمان ملل، گفت: دولت یازدهم نیز همگام با جامعه جهانی، اقتصاد و اشتغال سبز و توسعه پایدار را از مهمترین اولویت ها و سیاست گذاری های خود قرار داده است.
این نشست با همکاری سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و با هدف آشنایی متقابل و تضارب آرای مدیران سازمان حفاظت محیط زیست و کارآفرینان این حوزه با چالش ها، توانمندی ها، ظرفیت ها و نیازهای یکدیگر، اخذ ایده ها و پیشنهادهای کارآفرینان جوان حوزه های مرتبط با محیط زیست به منظور تدوین اولویت های سیاستی سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه کارآفرینی سبز و همچنین تلاش برای اشتغال زایی در حوزه محیط زیست برگزار شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا