دستیابی به اقتصاد مولد و دانش بنیان، پیش نیازهایی دارد که تا این پیش نیازها محقق نشود، امکان دستیابی به چنین اقتصادی برای کشور میسر نخواهد شد. از جمله این پیش نیازها برقراری ارتباط موثر و سیستماتیک بین صنعت و دانشگاه و توجه به نخبگان است. چراکه تنها در این صورت، صنایع مختلف قادر به استفاده از توان علمی و فنی دانشگاهیان برای ارتقای کیفیت محصولات خود و حضور در بازارهای داخلی و جهانی هستند. لازمه شکل گیری چنین ارتباطی، ایجاد انگیزه برای صنعتگران است که به سراغ دانشگاه ها و نخبگان علمی بروند و از توان آنها استفاده کنند. چنین انگیزه ای نیز تنها با ایجاد بازارهای رقابتی به وجود خواهد آمد. بازارهایی که در آن کیفیت محصول و قیمت تمام شده آن حرف اول را می زند و در آن هیچ گونه انحصاری راه ندارد.
وی افزود: یکی از الزامات دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه است. برای برقراری این ارتباط می بایست صنعتگران، دانشگاهیان را درک کنند و دانشگاهیان هم باید صنعتگران را درک کنند. دانشگاهی نگوید صنعتگر بی سواد است یا صنعتگر نگوید دانشگاهی، ذهنی فکر می کند. ضمن اینکه در اجرای طرح های پژوهشی باید بر مبنای نیاز عمل شود. نه اینکه یک دانشگاه طرحی بدهد برای اینکه سقفش را پر کند. این نیاز در واقع یک نیاز میدانی است. سپس باید دید خروجی این کار چقدر از واردات کم کرده است و حتی چقدر توانستیم افزایش صادر داشته باشیم.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این عرصه باید نخبگان به ویژه نخبگان گمنام مورد توجه قرار بگیرند. در خیلی جاها، افراد دستشان به وزیر و وکیل و رییس می رسد و کارشان را پیش می برند اما گاهی در یک روستا، نخبه ای وجود دارد ولی کسی نیست که او را تحویل بگیرد. ما باید نخبگان را به یک چشم نگاه کنیم و بعد آنها را ساماندهی کنیم. چون ما بچه های خوب و بااستعدادی در ایران داریم که البته پراکنده هستند.
کامران در پاسخ به این پرسش که برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، ایجاد بازارهای رقابتی چقدر موثر است؟ تصریح کرد: شرکت هایی که بازار انحصاری در اختیار دارند وابسته به صاحبان قدرت هستند و در فضایی شکل می گیرند که آن بده و بستان ها وجود دارد. بنابراین این شرکت ها، به دیگران اجازه ورود نمی دهند. چون اگر بحث ارتقای کیفیت تولیدات مطرح بود تلاش می کردند که نخبگان دانشگاهی را به خدمت بگیرند. اما متاسفانه چنین نیست.
وی در پایان تاکید کرد: برای آنکه اقتصاد رقابتی به وجود بیاید باید تولیدکننده را درک کرده و موانع مزاحم را برطرف کنیم، آن وقت صحنه رقابت شکل می گیرد. نه اینکه به فرض یک شرکت نیمه دولتی است، همه چیز را در اختیارش بگذاریم و بعد بگوییم رقابت کن! در کنار این باید به سرمایه گذاران واقعی و آنها که کننده کار هستند، میدان بدهیم.
No tags for this post.