نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی و ساخت دستگاه برس پلاسمایی توسط دانشجوی ایرانی

شهره خاتمی دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک این واحد دانشگاهی در رابطه با این طرح تحقیقاتی گفت: برس پلاسمایی در واقع گونه ای پلاسما جت است با این تفاوت که طول و عرض پلاسمای تولیدشده در این دستگاه به مراتب بیشتر از پلاسما جت تک آرایه است.

وی با بیان اینکه مزیت این سیستم نسبت به استفاده از پلاسما جت چند آرایه ای، تولید یک سطح پلاسمای کاملا متقارن بدون هیچگونه فاصله ای در بین خطوط پلاسما است، افزود: دستگاه برس پلاسمایی ساخته شده در مرکز فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات، توانایی تولید پلاسمایی کاملا متقارن در ابعاد 2 در 7 سانتی متر را دارا است.
به گفته خاتمی، از این سیستم برای باکتری زدایی انواع باکتری های بیمارستانی ازجمله باکتری استافیلوکوس اورئوس، سودوموناس، کلپسیلا و اشرشیاکلی استفاده شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین این سیستم برای فرآیند استرلیزه کردن گوشت ماهی از باکتری سالمونلا که یکی از مهمترین عوامل در مسمومیت غذایی به شمار می رود، مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مطلوبی به همراه داشته است.
این محقق جوان یادآور شد: از دستگاه برس پلاسمایی برای استرلیزه کردن پارچه نیز استفاده شده که نتایج مطلوبی را به همراه داشته است و از آن می توان برای آلودگی زدایی از آب نیز استفاده کرد.
وی بیان کرد: تولید سطح گسترده ای از پلاسما در این سیستم امکان استفاده از آن را برای استرلیزه کردن سطوح به همراه دارد.
خاتمی با بیان اینکه پلاسما را می توان به سه قسمت پلاسمای داغ، گرم و سرد تقسیم بندی کرد که هر کدامشان کاربردهای گسترده ای در صنعت و تولید انرژی دارند، توضیح داد: استفاده از پلاسمای سرد اتمسفری یکی از بهترین روش ها در فرآیند استرلیزاسیون است و کاربرد های گسترده ای در زمینه های مختلف همچون استرلیزه کردن سطوح و موادغذایی، انعقاد خون و ترمیم بافت ها دارد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل