نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حمایت از دانشگاه های کارآفرین، ضامن توسعه فناوری

دکتر عبدالرسول پورعباس در گفت و گو با سیناپرس افزود: وقتی فارغ التحصیلان رشته های مهارتی، فنی و کاربردی به محیط کار وارد شوند، همین دانشجویان می تواند فناوری مورد استفاده در بازار کار را ارتقا ببخشند، زیرا علم و انگیزه این کار را دارند.

به گفته رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی، حمایت از دانشگاه های کارآفرین می تواند اقتصاد کشور را هم متحول کند و درآمدزایی بالایی داشته باشد، زیرا وقتی فارغ التحصیلان مهارتی وارد بازار کار شوند و پیوند بین صنعت و دانشگاه برقرار شود، تولیدات علمی و صنعتی کشور با رشد کمی و کیفی قابل توجهی مواجه خواهد شد.

پورعباس با بیان اینکه صنعت در ایران برای استفاده از فناوری های جدید، رغبتی از خود نشان نمی دهد، خاطرنشان کرد: هم اکنون صنعت در کشور به مرحله ای رسیده که به فناوری های جدید در محیط کار، احساس نیاز نمی کند و با همان فناوری های قدیمی راحت است، زیرا همان فناوری های کهنه هم کارش را راه می اندازد.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، در صورت ورود گسترده دانشجویان مهارتی به بازار کار و ارتباط عمیق تر بین صنعت و دانشگاه، 70 درصد فرآیند توسعه فناوری در خود محیط کار انجام می شود و در آن شرایط، صنعت می تواند برای دستیابی به فناوری های جدید به دانشگاه ها سفارش محصول بدهد.

پورعباس با اشاره به اینکه این اتفاق فقط در شرایطی رخ می دهد که دانش آموختگان رشته های مهارتی جذب صنعت بشوند، یادآوری کرد: وقتی فارغ التحصیل یک رشته مهارتی وارد صنعت می شود، به دنبال توسعه فناوری در محیط کارش می رود و همین اشتیاق، می تواند تاثیر شگرفی در افزایش ثروت ملی داشته باشد.

وی با انتقاد از گسترش نیافتن دانشگاه های کارآفرین، اظهار داشت: هنوز هم خیلی از دانشگاه ها ترجیح می دهند اصلا وارد رشته های مهارتی و فنی نشوند، زیرا هزینه راه اندازی این رشته ها در دانشگاه ها، بسیار بالاتر از رشته های غیرمهارتی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر یادآور شد: اگرچه بیش از 65 درصد از فارغ التحصیلان دوره کاردانی رشته های مهارتی، در رشته دلخواهشان کار می کنند و حتی کارآفرینی دارند، اما انتظار داریم که تعداد این دانشجویان و این دانشگاه های کارآفرین، بسیار بیشتر از وضعیت فعلی باشد، زیرا اگر می خواهیم به اهداف بلند خود در مسیر توسعه کشور دست پیدا کنیم، نیاز داریم که نیروهای انسانی ماهر و دانشگاه های کارآفرینی داشته باشیم که بازوان توانمند عرصه تولید، اقتصاد و فناوری باشند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل