نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایران رتبه اول منطقه در شاخص تحقیقات دندانپزشکی را دارد

رییس انجمن پریودنتولوژی با بیان اینکه ایران در شاخص تحقیقات دندانپزشکی رتبه اول در منطقه را به خود اختصاص داده است، گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی بیش از یک میلیون نفر برای انجام خدمات دندانپزشکی از سایر کشورها به ایران سفر می کنند.

دکتر بهزاد هوشمند امروز سه شنبه در حاشیه برگزاری پانزدهمین کنگره انجمن علمی پریودنتولوژی که در هتل المپیک برگزار شد،افزود:درزمینه تولید علم، علوم پایه ،علوم کاربردی رشد بسیار خوبی رادر دهه اخیر داشته ایم و با اجرای سیاست های دولت این امید می رود که در آینده شاخص تعداد مقالات علمی در این حوزه افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه ایران در شاخص تحقیقات دندان پزشکی در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است اظهار کرد: همچنین در بخش اندو (درمان ریشه دندان ) برترین دانشمندان منطقه را ایران دارد.
به گفته وی متخصصان و دندانپزشکان ایرانی در زمینه درمان بیماریهای لثه ، مهندسی بافت، بازسازی استخوان فک و صورت و بافت نرم اطراف دندان و سایر خدمات دندانی از نظر علمی در سطح منطقه از جایگاه بسیار بالایی برخودار هستند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه دانش ایمپلنت در ایران پیشرفته است، گفت: ایران پس از ترکیه بیشترین حجم ایمپلنت دندانی را دارا است و از نظر کیفیت از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است.
هوشمند در خصوص کیفیت ایمپلنت دندانی ادامه داد: ایمپلنت دندانی از مواردی است که از ریسک خطر بالایی برخوردار بوده و از این رو نظارت و کنترل آن برای سلامت مردم بسیار با اهمیت است.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بر ورود ایمپلنت ها نظارت دارد، اظهار کرد: با وجود نظارت مسئولین حوزه سلامت بر لوازم و تجهیزات ایمپلنت دندانی اما همین میزان کفایت نمی کند و احساس می شود که باید کنترل و نظارت دولتی به بخش های خصوصی واگذار شود.
هوشمند افزود:نمی توان سیاست گذاری ، نظارت و اجرا را تنها به بخش دولتی سپرد و در واقع نیازمند همکاری بخش های خصوصی و انجمن های علمی برای ارتقا خدمات دندانپزشکی در سطح جامعه هستیم . 
رییس انجمن پریودنتولوژی ایران با بیان اینکه 75 درصد بیماری ها با سلامت دهان و دندان در ارتباط است، گفت:در نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران حلقه مفقوده سلامت دهان دندان است که باتوجه به اجرای برنامه تحول سلامت این امید می رود که سلامت دهان و دندان از دغدغه اصلی است و برای ارتقای آن تلاش خواهند کرد.
وی با بیان اینکه بار بیماری از پوسیدگی دندان در کشور چهارمین رتبه را دارد اضافه کرد: برای ارتقا جایگاه سلامت دهان و دندان مشکلاتی وجود دارد که برنامه ریزی اصولی در سطح گسترده برای بهداشت دهان و دندان از دوران کودکی در مهدکودک ها و دبستان ضروری است . 
هوشمند اظهار کرد: مساله مهم در حوزه بیماری های دهان و دندان ، آموزش صحیح به افراد در هر سنی و مراقبت سلامت دهان و دندان از ابتدای کودکی است. 
به گفته وی در حال حاضر در جامعه ما مهمترین عامل بالا بودن شاخص بیماری لثه ، پایین بودن فرهنگ بهداشت عمومی و سبک و شیوه نادرست زندگی مردم است .
وی گفت :شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی 14 خدمات و پوشش بیمه ای برای کودکان کمتر از 12 سال در نظر گرفته است اما این خدمات باید برنامه ریزی و تداوم داشته باشد.
به گزارش ایرنا، پانزدهمین کنگره انجمن علمی پریونتولوژی ایران در روزهای 14 تا 17 مهرماه در هتل المپیک در حال برگزاری است .

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل