نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

موفقیت روش درمان ناباروری مکس در اصفهان

دکتر محمدحسین نصر اصفهانی اظهار کرد: این روش توسط پژوهشگران پژوهشکده رویان و با همکاری مرکز درمان ناباروری اصفهان بر روی تعدادی از زوج های نابارور اجرا شد و شانس بارداری آنها را تا 20 درصد افزایش داد.
وی ادامه داد: این روش بر روی 100 زوج نابارور دیگر نیز انجام می شود و در صورت موفقیت بطور متداول در مرکز درمان ناباروری اصفهان بکار گرفته خواهد شد.
این دانشمند ایرانی اظهار کرد: در این حالت اسپرم های مناسب برای باروری به روش مکس از اسپرم های نامناسب جدا سازی می شود.
وی توضیح داد: وقتی اسپرم رو به زوال می رود یا ژن آن آسیب می بیند روی سطح خود مارکرهایی (نشانه) نشان می دهد که می توانیم از طریق آن، اسپرم خوب را از بد جدا کنیم.
نصر اصفهانی با تاکید بر اینکه این روش نخستین بار در ایران در اصفهان با موفقیت انجام شد، افزود: در این روش، جداسازی سلول ها با بارگیری مولکولی از طریق مغناطیس انجام می شود به این شکل که با اتصال، مارکر پروتئین به آهن و قابلیت جذب آن توسط آهن ربا، می توان سلول را جدا کرد.

*** داروی فاکتور 9 انعقادی خالص سازی شد
رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان همچنین در باره طرح استخراج دارو از شیر بزهای شبیه سازی شده، گفت: اکنون موفق به خالص سازی داروی فاکتور 9 انعقادی از شیر گله بوجود آمده از نسل های بعدی شنگول و منگول شده ایم.
وی افزود: سایر مراحل تهیه این دارو بستگی به استقبال شرکت های دارو ساز دارد تا وارد این کار شوند.
وی با تاکید بر اینکه فرایند تولید دارو بسیار زمان بر است، خاطر نشان کرد: در حال مذاکره با چند شرکت داروسازی در این زمینه هستیم.
بزغاله های شنگول و منگول دی سال 1388 به روش ترنس ژن که شامل شبیه سازی و دستکاری ژنتیکی توامان است متولد شدند.
فاکتور 9 برای انعقاد خون به کار می رود و در مورد بیماران هموفیلی که مشکل انعقاد خون دارند، کاربرد دارد. 

*** شبیه سازی یوز و ببر ایرانی نیاز به حمایت جدی دارد
نصر اصفهانی همچنین درباره شبیه سازی یوز پلنگ، پلنگ و ببر ایرانی در پژوهشکده رویان گفت: این کار نیاز به حمایت های جدی دارد که هنوز درباره آن برنامه ریزی نشده است.
وی اظهار امیدواری کرد با جلسه ای با معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دیگران بتوان به یک برنامه برای این موضوع دست یافت.
وی در پاسخ به سوال ایرنا درباره وضعیت طرح تولید اندام انسان در بدن حیوانات توضیح داد: این طرح هنوز در حد مطالعاتی است و مشکلات مولکولی سر راه ما قرار دارد که مشغول بررسی و حل آن هستیم.
پژوهشگاه رویان زیر نظر جهاد دانشگاهی کشور دارای سه پژوهشکده تولید مثل، علوم سلولی و مولکولی و زیست فناوری است که پژوهشکده زیست فناوری در اصفهان فعال است.
پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان پیش از این موفق به شبیه سازی گوسفند، بز و گوساله شده بود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل