برندگان جایزه نوبل فیزیک اعلام شدند

این جایزه ارزشمند به تاکاگی کاجیتا از ژاپن و آرتور بی مک‌دونالد از کانادا برای کشف نوسانات نوترینو که نشان می‌دهد نوترینو دارای جرم است، اختصاص یافت.

برندگان یکصدونهمین جایزه نوبل فیزیک درحالی امروز معرفی شدند که تا پیش از این ۱۰۸ مورد از این جایزه از سال ۱۹۰۱ اعطا شده است و تنها در سالهای ۱۹۱۶،۱۹۳۱،۱۹۳۴،۱۹۴۰،۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ بود که جایزه نوبل فیزیک به کسی اعطا نشد.

فلسفه عدم اعطای جایزه نوبل در این سالها از سوی بنیاد نوبل اعلام شده است. بر این اساس اگر در طول سالی که دستاوردهای علمی این عرصه آنچنان ارزشی نداشته باشد که مفتخر به دریافت جایزه نوبل شود، پولی که برای این منظور در نظر گرفته می شود تا سال بعد از آن حفظ می شود که نمونه بارز آن به سالهای دو جنگ جهانی اول و دوم مربوط می شود.

این جایزه سال گذشته مشترکا به «ایسامو آکاساکی» و «هیروشی آمانو» از دانشگاه ناگویا در ژاپن و «شوجی ناکامورا» از دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا برای ابداع دیودهای کارآمد منتشر کننده نور آبی (ال ای دی) که امکان منابع نور سفید بصرفه را فراهم کردند، اهدا شده بود.

نخستین نوبل فیزیک نیز به «ویلهلم کوتارد رونتگن»، فیزیکدان آلمانی برای خدمات خارق العاده ای که با کشف پرتوهای ایکس ارائه کرده بود، اهدا شده بود.
تا کنون 108 جایزه نوبل فیزیک از سال 1901 تا 2014 اعطا شده است که از این میان 47 جایزه تنها به یک برنده، 31 جایزه به دو برنده و 37 جایزه مشترکا به سه دانشمند داده شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا