رگ مصنوعی با قابلیت شکل گیری خودکار

بسیاری از رگ های خونی ساخته شده نمی توانند فرایند های ارگانیکی را به صورت روان و سریع، همانند نمونه های واقعی آن در بدن انجام دهند. به تازگی محققان دانشگاه Queen Mary واقع در لندن، تکنیکی برای ایجاد رگ های خونی مصنوعی که کارکردی مشابه با رگ های واقعی داشته باشند، ایجاد کرده اند. در این روش، پروتئین ها و تیپید ها به گونه ای سازماندهی شده اند که می توانند به خودی خود به شکل لوله و رگ های خونی شکل بگیرند. از این رگ های مصنوعی می توان به عنوان شریان ها، سیاه رگ و سایر ساختار های مشابه در بدن انسان استفاده کرد. در این فرایند از چاپ سه بعدی یا قالب گیری هایی از این دست استفاده نمی شود. این رگ های خونی به خودی خود رشد پیدا کرده و ترمیم می شوند. تنها کاری که پزشکان در فرایند استفاده از این اختراع مجبور به انجام دادن آن خواهند بود، راهنمایی کردن مواد مورد نیاز به منطقه مورد نظر در بدن بیمار است.

همان طور که گفته شد، این کشف ممکن است به تولید رگ های کاشته شده ای بینجامد که نحوه عمل کرد آنها کاملا شبیه نمونه واقعی رگ های خونی است. این رگ ها می توانند در هنگام آسیب دیدگی ها نقش بسیار مفیدی را درمان بیماران ایفا کنند. علاوه بر این، دانشمندان می توانند از این رگ های خونی برای مطالعه بیماری هایی نظیر آلزایمر استفاده کنند و نمونه های آزمایشگاهی جدیدی طراحی کنند که بسیار شبیه به نمونه واقعی آنها باشد. به این ترتیب هر چه نمونه های آزمایشگاهی تولید شده توسط محققان به نمونه های واقعی نزدیک تر باشد، احتمال کشف دارو های جدید برای درمان این بیماری نیز بسیار افزایش می یابد. به طور خلاصه می توان گفت که این دسته از لوله ها  می توانند سلامت کلی جسم بیمار را بهبود بخشند.