شبیه سازی یوزپلنگ ایرانی در رحم شیر

دکتر محمد حسین نصر اصفهانی روز دوشنبه در آیین اهدای نخستین قوچ قمیشلو شبیه سازی شده به مردم اصفهان افزود: پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان، شبیه سازی حیوانات در معرض خطر انقراض را در دستور کار خود قرار داده است که تولد قوچ قمیشلو در 30 تیر امسال، نخستین موفقیت در این زمینه بود.
وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت های نهادهای مرتبط با این موضوع، پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان بتواند شبیه سازی یوزپلنگ، پلنگ و ببر ایرانی را نیز با موفقیت انجام دهد.
وی با بیان اینکه برای شبیه سازی قوچ قمیشلو از بستر رحمی یک گوسفند استفاده شد تصریح کرد: برای شبیه سازی یوز یا ببر هنوز بستر رحمی مناسبی نداریم و در حال بررسی استفاده از رحم شیر برای این منظور هستیم.
این دانشمند ایرانی با اشاره به اینکه زیستگاه قوچ قمیشلو در نزدیکی پالایشگاه اصفهان است گفت: با توجه به گسترش شهرنشینی و آلودگی هوای اصفهان این حیوان در فهرست قرمز در معرض خطر انقراض قرار دارد لذا پژوهشکده رویان از پنج سال گذشته تصمیم به شبیه سازی این حیوان با هدف حفظ این گونه جانوری گرفت.
نصر اصفهانی افزود: در این کار، سلول های بنیادین قوچ قمیشلو را منجمد کرده و از طریق شبیه سازی بین گونه ای و با استفاده از تخمک و رحم گوسفند اقدام به شبیه سازی آن کردیم.
وی با بیان اینکه تا کنون فقط سه کشور در دنیا موفق به شبیه سازی بین گونه ای شده اند، اظهارکرد: ایران اکنون به جمع کشورهای دارای دانش و فناوری شبیه سازی بین گونه ای پیوسته است.
رئیس پژوهشکده زیست فناوری اصفهان همچنین با اشاره به کاربردهای سلول های بنیادین گفت: اکنون سلول های بنیادین خون بند ناف در اصفهان جمع آوری می شود و امیدواریم در آینده ای نزدیک، بیمارستان سلول درمانی این شهر نیز راه اندازی شود.
وی افزود: چندی پیش پسر 11 ساله ای در اصفهان که مبتلا به سرطان خون بود و نیاز به پیوند مغز استخوان داشت توانست با استفاده از خون بند ناف که برای او ذخیره شده بود، سلامتی خود را باز یابد.
نصر اصفهانی اظهار امیدواری کرد که با راه اندازی بیمارستان سلول درمانی دیگری در اصفهان، نیاز به عزیمت بیماران از اصفهان به تهران نباشد.
وی خاطرنشان کرد: حدود یکصد متخصص کارشناس ارشد و دکترا در پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان مشغول کارند.
نخستین و تنها قوچ قمیشلو شبیه سازی شده در خاورمیانه و ایران روز دوشنبه در مراسمی در پارک کوه صفه از سوی پژوهشکده زیست فناوری رویان به مردم شهر اصفهان تقدیم شد.
این قوچ شبیه سازی شده به نام 'مارال' به عنوان یک دستاورد علمی و فرهنگی به مردم شهر اصفهان هدیه و به محل باغ وحش اصفهان واقع در کوه صفه منتقل شد.
این قوچ 30 تیر امسال و در راستای حفظ گونه های حیوانی در خطر انقراض در پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان متولد شد.
با نمایش این قوچ وحشی شبیه سازی شده در پارک صفه، مردم و گردشگران می توانند یکی از توانمندیها و دستاوردهای علمی و فناوری اصفهان را از نزدیک مشاهده کنند.
پژوهشگاه رویان زیر نظر جهاد دانشگاهی کشور دارای سه پژوهشکده تولید مثل، علوم سلولی و مولکولی و زیست فناوری است که پژوهشکده زیست فناوری در اصفهان فعال است.
به گزارش ایرنا، پژوهشکده زیست فناوری رویان در اصفهان پیش از این موفق به شبیه سازی گوسفند، بز و گوساله شده بود.