اغلب رژیمهای غذایی نادرست هستند

رژیم‌های سخت غذایی، قرصها و داروهای چربی سوز،روشهای گوناگون جراحی اقداماتی هستند که به منظور کم کردن وزن توسط افراد به یکدیگر معرفی می‌شوند. اینکه این روشها تا چه میزان موفق عمل می‌کنند و مناسب ترین روش برای کاهش وزن چه روشی است؟پرسشی است که متخصصان تغذیه جوابگوی آن هستند.

دکتربرلیانت بزرگمهر،کارشناس تغذیه در پاسخ به این پرسش خبرنگار سیناپرس که بهترین رژیم برای کاهش وزن چه روشی است گفت:متأسفانه اغلب رژیمهایی که افراد به منظور کاهش وزن از آنها پیروی می‌کنند اشتباه هستند. برخی از افراد از رژیمهای پروتئینی  استفاده می‌کنند یعنی صرفا از مواد پروتئینی استفاده می‌کنند. این کار صحیح نیست زیرا افزایش مواد حاوی پروتئین باعث بالا رفتن اسید اوریک دربدن می‌شود که ابتلا به بیماریهایی نظیر نقرس را افزایش می‌دهد.علاوه براین عارضه، پروتئین بالا در بدن سبب افزایش چربی خون می‌شود.بخصوص اگر از راه مصرف گوشت قرمز باشد زیرا لابه لای الیاف آن چربی زیادی وجود دارد و براین اساس سلامت قلب و عروق به خطر می‌افتد.

وی ادامه داد: رژیم دیگری که در بین افراد رواج دارد استفاده از غذاهای پرچرب است که این غذاها به دلیل توقف بیشتر در معده باعث می‌شوند فرد دیرتر احساس گرسنگی کند. این رژیم بسیار نادرست است زیرا چربیهای مضر را در خون بالا می‌برد و موجب اختلالات قلبی عروقی و سکته و مشکلات دیگر می‌شوند.

رژیم دیگری که بسیار معمول است رژیم تکخوری است. بصورتیکه فرد در دو تا سه روز تنها از یک ماده غذایی استفاده می‌کند. بطور مثال در هفته  دو روز کرفس می‌خورند،دو روز مرغ مصرف می‌کند یا  ازمواد دیگری استفاده می‌کند. این روش درعلم تغذیه ناصحیح است. زیرا یک ماده غذایی نباید به مقدار زیاد وارد بدن شود. به اضافه اینکه برخی از مواد غذایی در حضور مواد غذایی دیگر هضم وجذب و متابولیسم بهتری پیدا می‌کنند. بطورمثال پروتئینها حتما باید همراه با مواد انرژی زا مصرف شوند زیرا درغیر اینصورت ارزش خود را از دست می‌دهند و یا همراه منابع آهن بهتر است مواد حاوی ویتامین سی مصرف شود که جذب آهن را بالا ببرد.کلسیم هم در حضور مواد اسیدی جذب بهتری پیدا می‌کند. بنابراین این رژیم مناسب نیست مضاف براینکه باعث دلزدگی فرد از رژیم می‌شود.

این کارشناس تغذیه افزود:یکی دیگر از رژیمهای رایج استفاده از رژیمهای کم کالری است . این رژیم حاوی مواد مناسب برای رفع نیازهای تغذیه‌ای فرد نیست. به اضافه اینکه این رژیم قابل تحمل نیست و انسان را دچار سوءتغذیه  کرده  وباعث دلزدگی می شود.

یکی دیگر از باورهایی که در بین افراد وجود دارد و گمان می‌شود بهترین فرم رژیم است این است که همه چیز بخور ولی کم بخور. این روش صحیح نیست چرا که ما در تغذیه سه چراغ داریم . چراغ قرمز یعنی مواد غذایی که نباید مصرف شوند. چراغ زرد مواد غذایی هستند که باید مصرف شوند ولی نه به میزان زیاد. چراغ سبز هم حاوی موادی است که باید مصرف شوند و اگر زیاد هم مصرف شوند ایرادی ندارد.  بطور مثال ما نباید مصرف میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی کم کنیم و یا ماهی را کم مصرف کنیم . البته منظور افراط در مصرف این مواد نیست.

رژیم صحیح تنها زیر نظر کارشناس تغذیه باید صورت گیرد تا عواقب خطرناکی نداشته باشد.

بزرگمهر در خصوص کاهش وعده‌های غذایی گفت: برخی از افراد وعده‌های غذایی خود را کم می‌کنند  ودر طول روز یک وعده غذایی دارند. اینکار هم ناصحیح است و یکی از اشکالات بزرگ آن این است که در طول روز دچار ضعف و گرسنگی می‌شوند یا استرس پیدا می‌کنند. استرس باعث می‌شود فرد به پرخوری عصبی مبتلا شود. علاوه بر این سوخت مواد انرژی زا در بدن پایین می‌آید. در نتیجه مواد انرژی زا بجای تولید انرژی در بدن ذخیره می‌شوند و فرد چاق می‌شود. اشکال دیگر این است که با کاهش وعده ها فرد در همان یک وعده بدخوری می‌کند یعنی به دنبال غذاهای پرکالری می‌رود. زمانیکه ما یکباره میزان زیادی مواد مغذی وارد بدن کنیم جذب پایین می‌آید. در نتیجه مقدار زیادی از این مواد که باید به مصرف بدن برسند بدون اینکه به مصرف برسند دفع می‌شوند.

وی گفت: رژیم اصولی تغذیه بر این اصل استوار است که مقدار انرژی وارد شده به شخص کمتر شود البته نه خیلی کم و در عوض سوخت مواد انرژی زا در بدن بالا برود که این هم تنها از راه تحرک جسمی امکان پذیر است.

بزرگمهر تاکید کرد: قرصهای چربی سوز که در ماهواره تبلیغ می‌شوند عوارض سختی به همراه دارند . این قرصها یا هورمونی هستند که عوارض سختی دارند و یا باعث دفع چربی از بدن می‌شوند که بر اثر آن تمام مواد محلول در چربی همراه آن از بدن دفع می‌شود. دسته ای بر مرکز اشتها اثر می‌گذارند که اشتها را از بین می‌برند وبه دنبال آن  فرد مبتلا به سوءتغذیه می‌شود . در این حالت فردگمان می‌کند وزن کم کرده است.در مواردی این قرصها باعث دفع زیاد ادرار می‌شوند که این خاصیت باعث کاهش آب بدن می‌شود.نوع دیگری از این قرصها ملین هستند و فرد را دچار اسهال کرده و موجب دفع مواد مغذی از بدن می‌شوند. بر این اساس مصرف این قرصها توصیه نمی‌شوند.  نکته آخر اینکه رژیم صحیح تنها زیر نظر کارشناس تغذیه باید صورت گیرد تا عواقب خطرناکی نداشته باشد.

 

گفتگو:اعظم صفائی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا