نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا مقبره آمفی پولیس ساخته شد؟

در پی کشف مجموعه آرامگاهی بسیار بزرگی در یونان که به دوره اسکندر مقدونی تعلق دارد ، مجموعه مطالعات گسترده ای در این رابطه انجام شده و شواهد حاکی از تعلق داشتن این مجموعه به هفستیون ، سردار مشهور اسکندر هستند .

در سال 2012 میلادی ، باستان شناسان در کشور یونان موفق به شناسائی و کشف مقبره ای شدند که به عنوان بزرگترین مقبره متعلق به یونان باستان در عصر اسکندر معرفی شده و حدس های متعددی درباره این مقبره زده می شد . گروهی آن را متعلق به مادر اسکندر دانسته و تعدادی از پژوهشگران آن را به یکی از سرداران یا حاکمان محلی منتسب کرده بودند . به تازگی کاترینا پریستری Katerina Peristeri باستان شناس و پژوهشگری که طی این مدت به بررسی و کاووش در مقبره فوق پرداخته بود ، در کنفرانسی خبری اعلام کرد که بر اساس شواهد و مدارک به دست آمده ،  این مقبره  به هفیستیون Hephaestion سردار مشهور ارتش اسکندر و دوست بسیار صمیمی وی تعلق دارد .

این پژوهشگر باستان شناس به طور رسمی اعلام کرد : " کاووش های ما در این مجموعه به کشف 5 اسکلت منتهی شد . در این آرامگاه علاوه بر عوامل معماری ، عناصر تزئینی متعددی از جمله دو مجسمه اسفنکس ( موجودات افسانه ای نیمه انسان نیمه حیوان ) مجسمه ای از یک زن جوان ، دیواره های نقاشی شده و یک سنگفرش موزائیکی به دست آمده است . ما همچنین با بقایای پراکنده یک مونوگراف در یادبود هفیستیون برخورد کردیم که به صورت کتیبه در این آرامگاه وجود داشت . البته این تنها سندی است که می تواند ماهیت صاحب این مقبره را مشخص کند و ما هیچ مدرک دیگری در این رابطه در دست نداریم . البته این امکان هم وجود دارد که مقبره فوق الذکر ، یکی از ده ها بنائی باشد که اسکندر برای یادبود دوست صمیمی و جوانمرگ خود در سال 324 پیش از میلاد ساخت .

لازم به توضیح است که این نظریه از سوی برخی از کارشناسان مورد اعتراض قرار گرفته و پانایوتیس فاکلاریس Panayiotis Faklaris از دانشگاه تسالونیکی University of Thessaloniki در این رابطه اعلام کرد : " هیچ سند و مدک تاریخی و علمی در این رابطه وجود ندارد و اصولا هفستیون با منطقه آمفی پولیس در ارتباط نبوده است .

گفتنی است آرامگاه مذکور در فاصله 100 کیلومتری شهر Thessaloniki قرار داشته  و حفاری های باستان شناسی در آن از سال 2012 آغاز شده است . یکی از مهمترین یافته های این حفاری پیدا شدن دو تندیس زیبا در ورودی دوم مقبره بوده که خود نشان از اهمیت این مقبره دارد.  تزئینات حلقه ای اجرا شده بر روی شانه این مجسمه ها مشابه دو مجسمه اسفنکس ورودی اصلی مقبره است که در ماه آگوست سال گذشته  کشف شده اند . دست چپ یک مجسمه و دست راست تندیس دیگر به حالت سمبلیک به در ورودی مقبره اشاره می کند .

بر اساس اظهارات تیم پژوهشی حاضر در این کاووش نوع تزئینات و فرم تراش حالت بدن مجسمه ها مشابه سبک دوره آرکائیک در هنر یونان باستان است . باستان شناسان در توجیه شکل و حالت دست های این تندیس ها اعلام کردند که احتمالا این حالت نشانه ای مبنی بر جلوگیری از ورود افراد به داخل مقبره است.  در این دو مجسمه سنگی که از جنس مرمر ساخته شده اند کنده کاری ها و حجاری های بسیار هنرمندانه ای اجرا شده و  محل قرار گرفتن آن ها نیز در کنار دو ستون سنگی نگهدارنده بنا گزارش شده است . این مجسمه ها دارای تزئیناتی از سنگ های زینتی هستند و لباسی آستین دار بر تن دارند. در واقع این دو مجسمه بخشی از یک گور دخمه  به شمار می روند که در زیر خاک مدفون شده و در زمان ساخت به وسیله دو دیوار که یکی ارتباط مجسمه ها با دنیای خارج را مسدود کرده و دیگری اتاق مجاور به این مجسمه ها را می پوشاند، احاطه شده اند. در طول گذر زمان این مجسمه ها توسط خاک های طبیعی  و آوار ناشی از تخریب دیوار مجاور مدفون شدند و به تازگی این آثار هنری توسط باستان شناسان یونانی از خاک خارج شده و مورد مطالعه قرار گرفتند.

سنگ مرمر به کار رفته در این مجموعه از جزیره مجاور این محل به نام Thassos به این منطقه منتقل شده و لازم به ذکر است که این در در حین پاکسازی اتاق دوم این مجموعه کشف شد .

صورت یکی از این دو مجسمه سالم باقی مانده و صورت دیگری آسیب دیده است که خوشبختانه تکه های این بخش از صورت تندیس نگهبان مقبره توسط باستان شناسان یافته شده و مجسمه آسیب دیده مرمت و به فرم اولیه اش بازگردانده شد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل