ساخت سیستم حمل مکانیزه فضولات دامی در کشور

 طراحی و ساخت این دستگاه به سفارش گروه علوم دامی در مرکز پژوهشی ماشین‌های کشاورزی (مکانیک بیوسیستم) توسط دکتر محمد حسین آق خانی و مهندس حمید محمدی نژاد انجام شده و پس از طی دوره فعالیت آزمایشی رسماَ تحویل داده شده است.

جمع‌آوری و حمل فضولات دامی به خارج از محل نگهداری دام یکی از معضلات مهم در واحدهای دامپروری محسوب می‌شود. در حال حاضر حتی در واحدهای صنعتی پرورش گاو کشور این عملیات در فاصله زمانی نسبتا طولانی و توسط تراکتور انجام می‌شود. آلودگی محیط نگهداری دام، مشکلات حرکت تراکتور در سالن و فرسودگی سریع کف سالن‌ها و مزاحمت ایجاد شده برای دام و استرس و خطرات ناشی از ورود تراکتور به داخل سالن از دیگر معایب مهم وضعیت فعلی به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، سامانه نصب شده قادر است در طول شبانه روز بصورت تمام خودکار و بدون کوچکترین مزاحمتی برای دام عملیات انتقال را انجام دهد. مسیر انتقال در این سیستم 60 متر است و فضولات جامد و مایع تواما از طریق کانالی که در کف سالن تعبیه شده توسط یک سیستم مکانیکی به خارج از سالن هدایت و وارد حوضچه جمع‌آوری می‌شود. از مزایای مهم این سیستم قابلیت برنامه‌ریزی متناسب با ظرفیت نگهداری دام در سالن و کمیت تولید فضولات است. مصرف کمینه انرژی، ایمنی بالا و اپراتوری راحت دستگاه از مزیت‌های مهم این دستگاه محسوب می‌شود. هزینه تجهیز واحدهای دامپروری به این دستگاه کاملا اقتصادی و توجیه پذیر است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا