نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پرتاب ماهواره برای ما هیجان انگیز نیست

 محسن بهرامی امروز در مراسم آغاز به کار هفته جهانی فضا با اشاره به اینکه اکثر کشورها در حوزه طراحی و پرتاب ماهواره‌های فضایی، اقداماتی را انجام داده‌اند، گفت: این موضوع فقط برای داخل کشور شور و هیجان دارد اما برای ما آنقدر هیجان‌انگیز نیست و عادی است.

وی با بیان اینکه بدست آوردن فناوری فضایی مهمتر از پرتاب ماهواره است، خاطرنشان کرد: ما نگاه سیستمی و هدفمند به پروژه‌های فضایی داریم و هیجان‌انگیز با موضوعات برخورد نمی‌کنیم.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: اینکه می‌گوییم امسال برنامه پرتاب ماهواره نداریم، به این معنی نیست که پروژه‌ها را تعطیل کرده باشیم. پروژه‌های پرتاب ماهواره در حال انجام است و در مرحله پرتاب قرار داریم؛ در این زمینه باید مذاکراتی با سازندگان پرتاب‌گرها داشته باشیم اما نمی‌توانیم زمان دقیق برای پرتاب ماهواره اعلام کنیم.

بهرامی با بیان اینکه همه چیز نظام‌مند و استاندارد در حال پیش‌روی است، افزود: در حوزه فناوری فضایی نیز طرح‌های خوبی طراحی شده که تا دو هفته آینده خبرهای خوشی را نیز در این عرصه اعلام خواهیم کرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه از ما انتقاد می‌کنند که در حوزه ناوبری و مکانیابی با استفاده از فناوری فضایی اقدامات موثری انجام نداده‌ایم، افزود: این موضوع نیازمند حجم عظیمی از اطلاعات است و کار ساده‌ای نیست.

وی با اشاره به شاخص‌های مد نظر در برنامه ششم توسعه در حوزه فضا، گفت: توسعه ماهواره‌های مخابراتی و سنجش از دور و نیازمندی حوزه‌ ناوبری کشور از جمله این شاخص‌ها است که در این زمینه در حال افزایش توانمندی‌های فناوری و جذب شرکت‌های دانش‌بنیان بخش فناوری فضایی هستیم.

بهرامی با تاکید بر اینکه باید سهم خود را در فناوری فضایی مانند سایر کشورها افزایش دهیم، تاکید کرد: لزومی ندارد برنامه رفتن به کُرات دیگر را داشته باشیم؛ استقرار بشر در ایستگاه فضایی، کره مریخ، ماه و ایجاد شبکه حمل و نقل بین سیاره‌ای، از جمله برنامه‌های آینده دنیاست و باید ما نیز با این نگاه به سمت آینده حرکت کنیم.

دبیر شورای عالی فضایی کشور از تدارک مقدمات برای برگزاری نخستین جلسه شورای عالی فضایی کشور و تشکیل کمیسیون راهبردی در این زمینه خبر داد و گفت: امیدواریم تا دو ماه آینده این شورا تشکیل جلسه بدهد.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه بخش فناوری فضایی باید در سطوح مختلف کشور احداث شود، گفت: یکی از کاربردهای فناوری‌های فضایی، مدیریت بلایای طبیعی است که حتی می‌تواند برای تشخیص منشأ ریزگردها که یکی از موضوعات مهم محیط‌زیست است، مورد استفاده قرار گیرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل