ساخت داروی ضد سرطان با کمک قارچ ها

بر اساس گزارش های پژوهشگران در حال حاضر یک ماده ضد سرطان شناسایی شده که در درختان سرخدار (yew trees) وجود دارد که همچنین می توان آن را در نوعی نوار میکروبی قارچ که این درختان را از عوامل بیماری زا محافظت می کند، پیدا کرد .

به نظر می رسد که یافته های تحقیقات جدید در به دست آوردن یک فرایند مصنوعی ارزان تر برای ساخت بیشتر مواد مقابله کننده با سرطان که تاکسول (taxol) نامیده می شود و در حال حاضر در پوست درختان سرخدار وجود دارد ، کمک کند .

مانیش رایزادا (Manish Raizada) از اساتید دانشگاه گوئلف (University of Guelph) در انتاریو(Ontario) کانادا که در این پژوهش ها شرکت داشته ، در رابطه با این سیستم محافظتی درختان می گوید : « این نخستین مطالعاتی است که نشان می دهد چگونه قارچ ها به طور طبیعی در درختان سرخدار زندگی کرده و به عنوان یک سیستم نوار ایمنی ترکیبی عمل می کنند . »

به نظر می رسد که روزی شرکت های داروسازی ، قارچ های مفید را تحت کنترل درآورده تا مواد مقابله کننده با سرطان یا تاکسول (taxol) بیشتر و ارزان تری را تهیه کنند و بتوانند پاسخگوی تقاضای بالای این مواد باشند. به اعتقاد رایزادا ، این قارچ ها می تواند جام مقدس برای سازندگان داروهای ضد سرطان محسوب شود .

محققان این تیم پژوهشی دریافتند که به طور طبیعی قارچ در عمل سیستم آوندی درختان سرخدار وجود دارد که در برابر ازدحام محل زخم مانند سیستم ایمنی بدن عمل می کند و آن را از عوامل بیماری زا محافظت می سازد. ماده نابود کننده تاکسول در بافت های چربی وجود دارد که در برابر عوامل بیماری زا به نظارت می پردازد که در بافت های حساس درختان وجود ندارد .

قابل توضیح است ، درختان سرخدار درختانی باستانی هستند که با درخت کهن ‌دار یا ژینگو (ginkgo) و کاج وولمیا (Wallemi pine) ، گونه های قدیمی که شاخه و برگ های مشابه داشته و شامل گونه های قارچی هستند،  ارتباط دارند .

لازم به ذکر است که این محققان در نظر دارند تا مطالعات و بررسی های بیشتری را راجع به ژن ها و مسیرهای مواد شیمیایی درگیر در ساخت تاکسول در هر دو درخت های سرخدار و قارچ ها انجام دهند.

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله زیست شناسی معاصر (journal Current Biology) به چاپ رسیده و در دسترس است. جهت مشاهده متن کامل این مقاله در ژورنال فوق الذکر ، اینجا را کلیک کنید .