نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

صنعت برای رفع نیازهای خود به سمت شرکت های دانش بنیان برود

دکتر وحید احمدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: برای بسیاری از شرکت های دانش بنیان ما همین الان هم تقاضا کم است و در بازدیدهایی که از پارک های علم و فناوری داریم اعلام می کنند که برای افزایش تقاضای بخش صنعت از آنها کمک کنیم.
وی تصریح کرد: این نگرانی را داریم که اگر تعداد شرکت های ما زیاد شود آنها به یکباره با کاهش تقاضا و مشکلات مالی مواجه نشوند بنابراین صنعت کشور باید برای رفع نیازهای خود به سمت شرکت های دانش بنیان برود.
به اعتقاد وی، در شرایط فعلی به جای افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان باید به فکر افزایش تعامل آنها با صنعت باشیم.
احمدی، وضعیت تولید مدارک علمی (تولید مقاله) در کشور را خوب توصیف کرد و آن را نشانگر ظرفیت دانشگاه ها برای اجرای پروژه های مهم و کلیدی دانست.
وی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که ارتباط صنعت و دانشگاه به درستی مدیریت شود و با اینکه معتقدیم نباید وزارت علوم در این زمینه، ورود کند بلکه خود دانشگاه ها و مراکز پژوهشی باید کار را انجام دهند ولی به خاطر مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد وزارت علوم، وارد عمل شده و از تعامل دانشگاه و صنعت حمایت می کند.
معاون وزیرعلوم، تصویب قانون رفع موانع تولید را یکی از اقدامات ارزشمند دولت یازدهم در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان برشمرد و گفت: این قانون که آیین نامه آن هم نهایی شده است، با اعطای معافیت های مالیاتی موجب افزایش سرمایه گذاری شرکت ها می شود و کمک می کند که شرکت ها با دانشگاه های بزرگ، قرارداد منعقد کنند و از سوی دیگر، بر قراردادهای آنها هم نظارت شود و در قبال آن پاسخگو باشند.
وی به برخی سیاست های حمایتی وزارت علوم در زمینه صادرات محصولات دانش بنیان اشاره کرد و گفت: طی قراردادهایی با وزارتخانه های نفت و صنعت، توافق کردیم که پروژه های مورد نیاز صنعت به دانشگاه منعکس شود و توانمندی های دانشگاه ها نیز به صنعت معرفی شود.
احمدی همچنین پیشنهاد کرد شرکت های دانش بنیان، خدمات تحقیق و توسعه (R&D)، ارتباطات تحقیقاتی و حتی ارتباطات بین المللی در کنار یکدیگر قرار گیرد تا مشکلات موجود حل شود و علاوه بر رضایت خاطر مردم، جامعه علمی نیز بتواند نقش موثر خود را ایفا کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل