نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضبط تصویر موسوم به لبخند ستارگان توسط هابل

سینا پرس : در تصاویر جدید دریافت شده توسط تلسکوپ فضائی هابل که به تازگی منتشر شده است ، کهکشان خوشه ای  با نام SDSS J1038 4849 در حالتی جالب توجه و غیر عادی دیده می شود . در این تصویر نمای یک صورت در حال لبخند زدن مشاهده می شود . این پدیده از نظر ستاره شناسان بسیار جالب توجه بوده و دلیل آن را دو پدیده عدسی گرانشی و پاریدولیا gravitational lensing and pareidolia عنوان کرده اند .  در تعریف علمی ، gravitational lensing  یا عدسی گرانشی به پدیده های نوری ناشی از نیروهای عظیم گرانش اعمال شده توسط خوشه های کهکشانی بزرگ گفته می شود .

به گفته کارشناسان ، در تصویر جدید  دریافت شده توسط تلسکوپ فضائی هابل ، خطوط تار که لبه های صورت و لبخند را تشکیل می دهند توسط خمش و تاب نور توسط گرانش خوشه کهکشانی  SDSS J1038 4849 ایجاد شده است . درحقیقت این نوع خمش نور که بر اثر گرانش به وجود می آید به نام حلقه انیشتن شهرت دارد . البته پدیده ای که سبب شهرت و جذابی این تصویر شده ، پدیده pareidolia است .

Pareidolia به نوعی تفسیر ذهنی و ساختاری توسط انسان گفته می شود که در آن شخص قادر به کشف و مشاهده تصاویر ویژه ای که از نظر قرارداد های بشری دارای معانی هستند شده و آن را مطابق علاقه خود مشاهده می کند . برای نمونه در این تصویر بر اساس پدیده Pareidolia نخستین چیزی که به ذهن هر انسان می رسد ، مشاهده یک صورتک در حال لبخند زدن است . بر اساس تعیف علمی ، پاریدولیا تمایل بشر برای طرح ریزی معانی بر روی محرک های به ظاهر تصادفی بصری یا شنوایی است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل