نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسائی روند تکامل سیستم شنوائی انسان

تیمی بین المللی از دانشمندان به سرپرستی رولف کوام Rolf Quam از دانشگاه بینگهامتون Binghamton University در نیویورک ایالات متحده آمریکا ، اقدام به مطالعه و برداشت تصاویر سی تی اسکن از بقایای فسیل جمجمه و سیستم شنوائی انسان های نخستین از گروه آسترالوپیتیکوس آفریکانوس Australopithecus africanus و  پارانتروپوس روبوستوس Paranthropus robustus  کرده سیستم شنوائی و بخش های داخلی جمجمه این نژاد های انسانی را با کمک نرم افزارهای کامپیوتری به صورت مجازی بازسازی کردند .

در همین زمینه رولف کوام در یک نشست خبری اعلام کرد : " ما با توجه به بررسی های آزمایشگاهی و نمونه های مورد مطالعه قرار گرفته از انسان های امروزی و شامپانزه ها دریافتیم که سیستم شنوائی انسان و شامپانزه ها با یکدیگر متفاوت هستند . به همین دلیل تیم تحیقیاتی ما در تلاش است تا به طور دقیق دریابد که این تفاوت ساختار شنوائی در انسان و شامپانزه ، دقیقا در کدام بخش از تاریخ تکامل اجداد انسان ها رخ داده است . "

لازم به توضیح است که انسان مدرن توانائی شنیداری بسیار بهتری نسبت به انواع نخستین ها داشته و می تواند طیف وسیعی از فرکانس های صوتی که به طور عمده بین 1 تا 6 کیلو هرتز هستند را دریافت کند .

پژوهش های انجام شده نشان می دهد که سیستم شنوائی انسان های اولیه و اجداد نژاد امروزی انسان ، دارای حساسیت شنوائی بالائی بوده می توانستند اصوات موجود در طیف 1 تا 3 کیلو هرتز را دریافت کنند که این موضوع به آن ها امکان برقراری ارتباط صوتی در فواصل نزدیک در محیط زیست طبیعی را می دهد . البته این موضوع به منزله تائید حتمی قدرت سخن گفتن آن ها محسوب نمی شود .

سرپرست این تیم تحقیقاتی در خاتمه سخنان خود تاکید کرد : " خط مطالعاتی مورد نظر ما در این پژوهش ، مشاهده و کشف این موضوع است که سیستم شنوائی  انسان های اولیه در چه زمانی و چگون شکل گرفته و نحوه تکامل و توسعه این سیستم چگونه بود . ما قصد داریم تا به طور دقیق دریابیم که انسان از چه زمانی زبان گفتاری خود را شروع کرده و آن را توسعه داده است ؟  " 

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل