نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چاپ سه بعدی معکوس برای برچسب های پزشکی

دانشمندان در طول قرن جاری راهکارهای فراوانی را برای کنترل وضعیت سلامتی بدن با استفاده از ابزارهای مبتنی بر فناوری ارائه کرده بودند ولی در میان این راهکارها، ایده استفاده از دستگاه های پوشیدنی برای نظارت بر سلامت بدن و بهبود آن ایده ای عملی به نظر نمی آمد.

استفاده از فناوری های حال حاضر برای ساخت یک برچسب الکترونیکی که بتواند سلامت بدن را کنترل کند نه تنها به زمان بسیار زیادی نیاز داشت بلکه از نظر هزینه نیز بسیار گران نیز بوده و مقرون به صرفه محسوب نمی شد. هم اکنون محققان دانشگاه تگزاس توانسته اند این مشکل را تا حدی حل کنند. آنها قطعه ای به شکل خالکوبی  تولید کرده اند که نه تنها زمان سرهم کردن آن تنها 20 دقیقه است بلکه در بعد هزینه نیز بسیار ارزان از کار در آمده است.

 در این فناوری اشکال مورد نظر برای ایجاد ساختار مشابه با خالکوبی با استفاده از فلز ایجاد شده و سپس بریده می شوند. پس از این مرحله، این اشکال بر روی ورقه ای از جنس پلیمر قرار می گیرند و سپس این قطعات الکترونیکی بر روی چسب های پلیمری چاپ می شوند.

 در واقع این فرایند همان چاپ سه بعدی است اما به شکل معکوس. به این ترتیب که در فرایند چاپ سه بعدی ابتدا هیچ چیزی در بخش خروجی وجود ندارد و مواد مورد استفاده به صورت لایه لایه به آن افزوده می شوند ولی در این روش در ابتدا موجودیتی بزرگ تر از طرح نهایی در بخش خروجی قرار خواهد گرفت و مواد اضافه ذره ذره از آن جدا خواهند شد تا در نهایت طرح مورد نظر به عنوان تنها بخش باقی مانده در قسمت خروجی باشد.

در نگاه اول ممکن است این اختراع بسیار ساده به نظر برسد اما می تواند فناوری های پوشیدنی را به یکی از اجزا اصلی دنیای پزشکی امروز تبدیل کند. اگر این برچسب ها با قیمت ارزان عرضه شوند احتمالا به عنوان بخشی از روند درمان بیماران مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

طراحان این فناوری معتقدند که حتی شما می توانید از این برچسب های یک بار مصرف برای تشخیص بیماری های کوتاه مدت مثل آنفولانزا نیز استفاده کنید و در عین حال مطمئن شوید که بیماری شما حاد نیست. تولید انبوه این فناوری به اندکی زمان نیاز دارد اما مطمئنا به محض ورود به بازار استفاده از آن، بسیار رایج خواهد شد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل