نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رصد عملکرد متابولیسم ممکن شد

متابولیسم بدن فرآیندی است که برای حفظ حیات تمامی موجودات زنده از مخمرها گرفته تا انسان لازم است. برای درک بهتر متابولیسم و نقش آن در بیماریهایی مانند دیابت نوع دوم ، پژوهشگران دانشگاه ییل یک روش تحلیلی جدیدی ابداع کردند و آن راMIMOSA  نامیدند. نتایج این مطالعه در مجله اینترنتی Cell Metabolism منتشر شده است.

تا به حال پژوهشگران فقط بخش اندکی از فرآیندهای شیمیایی مثل سوخت وساز را می‌توانستند مطالعه کنند. تیم پژوهشی ییل با ابداع MIMOSA موفق شدند به طورهمزمان فرآیندهای پیچیده‌ای را مشاهده کنند. در واقع MIMOSA قدرت طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته‌ای و طیف سنجی جرمی را در یک روش واحد جمع کرده است.

دکتر ریچارد کیبی نویسنده مقاله این تحقیق می‌گوید: ما در حال حاضر یک تصویر تقریبا تکمیل شده از سوخت وساز میتوکندری‌ها در اختیار داریم و این یک گام بسیار بزرگ از نظر درک چگونگی روابط سوخت وساز بدن با عملکرد  سلول‌ها است.

کیبی و همکارانش به کمک این روش بیشتر روی مورد متابولیسمی تمرکز کردند که به آنها در درک این مسئله کمک می‌کند که چگونه متابولیسم سلول‌های بتای پانکراس با ترشح انسولین همراه است .

با توجه به پژوهشهای کیبی و تیاگوسی الوز، نویسنده ارشد مقاله، روش ابداع شده کاربردهای بالقوه فراوانی دارند. کیبی در این باره می‌نویسد: این پلت فرم می‌تواند برای درک عملکرد سلول‌های عادی و سلولهای دچار شده به بیماری‌های متابولیسمی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین او می‌گوید: این فناوری در پژوهش‌های آتی در مورد متابولیسم و همچنین در طراحی داروها برای بیماری‌های مرتبط مورد استفاده قرار خواهد ‌گرفت.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل