نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برجهای فناوری برای رقابت جهانی شرکتهای دانش بنیان ایجاد می شود

بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی که در مراسم رونمایی ازدستاوردهای شرکتهای دانش بنیان سخن می گفت با تاکید بر این که این شرکت ها باید در افق 1404 قدرت جدی اقتصادی کشور باشند اضافه کرد: این قدرت نه از طریق فروش نفت بلکه باید از طریق توسعه شرکت های دانش بنیان و صادرات محصولات آنها به دیگر کشورها صورت گیرد.

سلطانی با بیان این که برای رسیدن به این هدف باید همه عناصر کشور فعال باشند اظهار کرد: برای تحقق این امر دانشجویان باید در راستای ایجاد شرکت های تعاونی دانش بنیان فعال شوند، اساتید دانشگاه ها نیز در کنار دانشگاه 10 درصد فعالیت خود را برای تجاری سازی محصولات صرف کنند و شرکت های دانش بنیان رشد یافته تقویت شوند، تا از این طریق صادرات دانش بنیان به صورت حلقه یکپارچه تکمیل شوند.

وی با تاکید بر این که شرکت های بزرگ باید به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند یادآور شد: صندوق نوآوری و شکوفایی برای تمام عمر شرکت های دانش بنیان برنامه های حمایتی دارد تا این شرکت ها بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، رونمایی از دستاوردهای فناورانه شرکت های دانش بنیان را از برنامه های این صندوق خواند و گفت: تاکنون 1650 شرکت از سوی معاونت علمی احراز شده است که از این تعداد 1200 شرکت به صندوق طرح فناوری ارائه کرده و این طرح ها مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

سلطانی با تاکید بر این که به طور متوسط هر طرح در مدت سه ماه مورد ارزیابی قرار گرفتند گفت: تاکنون 800 طرح دانش بنیان تعیین تکلیف شده اند که از این میزان تعداد 518 طرح مورد تصویب قرار گرفته و 300 طرح هم برای اصلاح و یا جایگزینی برگشت خورده اند.

 

حمایت 210 میلیاردتومانی صندوق ازطرح های پذیرش شده

وی میزان حمایت صندوق از این تعداد طرح های پذیرش شده را 210 میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: به طور متوسط هر شرکت به میزان 400 میلیون تومان وام گرفته اند که حداکثر بازپرداخت آنها 14 درصد بوده است.

سلطانی اعطای تسهیلات ریسک پذیر را از دیگر حمایت های این صندوق خواند و گفت: در حال حاضر موج بزرگی با ایجاد 518 شرکت دانش بنیان تعیین تکلیف شده ایجاد شده است به گونه ای که این شرکت ها به طور متوسط زمینه اشتغال 10 نفر را فراهم کرده اند.

وی با ابراز امیدواری از این که تعداد طرح های مصوب افزایش یابد، خاطرنشان کرد: تاکنون 123شرکت طرح فنی خود را به پایان رسانده اند و امروز در این مراسم از سه محصول رونمایی می شود.

سلطانی در ادامه، ایجاد دفتر کار تجمعی برای شرکت های دانش بنیان را از برنامه های این صندوق نام برد و توضیح داد: در صورتی که 20 شرکت به صورت مجتمع تقاضاهای خود را ارائه دهند اقدام به خرید برج شده و به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار آنها قرار داده می شود.

وی راه اندازی این برج ها را ارائه هویت جدید به برج های موجود در کشور دانست و اظهار کرد: ایجاد این برج ها می تواند برای رقابت جهانی شرکت های دانش بنیان نقش آفرینی کند.

سلطانی با تاکید بر این که در این راستا پنج پروژه در دستور کار داریم که دو پروژه قطعی شده است، گفت: تاکنون سه ساختمان برای ایجاد برج های فناوری خریداری شده است.

وی شرکت های بزرگ را محور اصلی تحول تکنولوژی در کشور دانست و گفت: شرکت های بزرگ با وارد شدن به عرصه دانش بنیان شدن می توانند از فرصت هایی که صندوق برای آنها ایجاد می کند بهره مند شوند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل